Elk verkeersslachtoffer is er een teveel. En het is daarom een goede zaak dat de jongste cijfers van de Federale Politie aantonen dat het aantal verkeersdoden op een historisch dieptepunt zit. We kijken dan wel even straal naast het coronajaar 2020 dat door de verkeersluwte natuurlijk een nog lager cijfer liet optekenen, maar dat was een uitzondering.
Slimmere auto’s, minder verkeersdoden?
In 2023 vielen 483 dodelijke slachtoffers in het verkeer te betreuren, wat een daling van 7% vertegenwoordigt ten opzichte van het jaar voordien en dat zijn er nog nooit zo weinig geweest. Al komt dat nog altijd overeen met een te hoog gemiddelde van negen per week. Kijken we naar de gewesten, dan daalt Brussel het meest (-64%), gevolgd door Wallonië (-5%) en daarna Vlaanderen (-4%). Twee types weggebruiker zijn vaker betrokken bij een dodelijk verkeersongeval: fietsers, waarvan in Vlaanderen het mortaliteitscijfer zelfs een stijging van 13% liet optekenen in 2023, wat het hoogste is in twintig jaar. Bestelwagens brengen een stijging van 16% dodelijke slachtoffers mee, de tol van het toenemende succes van de e-commerce.
Een eensluidende oorzaak voor de positieve trend is niet zomaar te vinden, en het valt moeilijk te voorspellen of de daling zich verder zal zetten. Het Vlaams instituut voor de verkeerveilgheid Vias wijst op de toename van trajectcontroles en de strengere regels voor steps als verklaringen. Maar het is natuurlijk ook zo dat er hoe langer hoe meer slimme auto’s in het verkeer rondrijden die via hulpsystemen zoals automatisch noodrem, voetgangerherkenning en blindehoekwaarschuwing hun steentje bijdragen aan een veiliger verkeer.
Advertentie – lees hieronder verder
Straatmeubilair stijgt in de statistieken
Een andere studie, van automobilistenorganisatie Touring, wijst op een verschuiving van de doodsoorzaak bij auto-ongevallen. Was vroeger de frontale botsing de belangrijkste oorzaak, dan is dat tegenwoordig in een kwart van de gevallen het straatmeubilair: bomen (23%), palen (20%) en daarna vangrails (12%). Vaste constructies, zoals huizen of muren, zijn in 8% van de gevallen verantwoordelijk voor een fatale afloop. Ook hier kan de technologie deels een verklaring geven. De zelfremmende cruisecontrole van auto’s, waarvan er steeds meer in omloop zijn, kan alleen bewegende maar geen vaste obstakels detecteren. Dan moet de bestuurder altijd tussenkomen, zoals dat in de handleidingen van de automerken ook vermeld staat. Maar die bestuurder vertoont in het geval van ‘eenzijdige ongevallen’ opvallend veel vaker onverantwoordelijk gedrag. Volgens Vias zijn bij deze incidenten 3,5 keer meer dronken bestuurders betrokken dan bij het totale aantal ongevallen.
Touring stelt desalnietttemin de vraag of we de inrichting naast de openbare weg niet moeten aanpakken. Toen Ben Weyts (NV-A) minister van Verkeer was, opperde hij al om bomen met een diameter dikker dan 10 centimeter te kappen. Maar verkeersexperten wijzen erop dat dit referentiepunten zijn waardoor we onze snelheid beter kunnen inschatten. Touring pleit niet voor hakken maar voor een ‘vergevingsgezindere’ infrastructuur. Die bestaat uit meer vangrails die behoeden voor bomen op ongevalgevoelige plekken en gesloten versies die motorrijders ontzien.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be