De euronorm: dit gegeven is immers niet alleen van belang voor de fiscaliteit op het voertuig, maar is ook bepalend voor de toegang tot de lage emissie zones.
De CO2-emissies: heel de autofiscaliteit is hierop gebaseerd. Ook de testmethode, NEDC of WLTP, zal vermeld worden. Wanneer de twee emissiewaarden bekend zijn, zullen beide op de Car-Pass getoond worden.
Melding keuring na ongeval: voertuigen die een zwaar ongeval hebben gehad, moeten een strenge keuring ondergaan. Sommige van deze voertuigen worden na een gebrekkige herstelling zonder keuring te koop aangeboden. Om dit onmogelijk te maken, zal de koper van de Car-Pass kunnen aflezen, of er op het voertuig nog een keuring na ongeval moet plaatsvinden.
Vanaf 1 januari 2020 zal de Car-Pass ook niet uitgevoerde terugroepacties vermelden. De autoconstructeurs of invoerders zullen deze verplicht aan de vzw moeten meedelen.
Wanneer een handelaar een occasie te koop aanbiedt is hij verplicht om de informatie, die op de Car-Pass staat, ook in de advertentie of showroom te tonen. Hij kan deze gegevens bij Car-Pass elektronisch opvragen. Om deze link naar de voertuighistoriek op uniforme en duidelijk herkenbare wijze voor te stellen, ontwikkelde Car-Pass een specifiek logo.
Als je dan op dit logo klikt (hierboven te zien ter illustratie), zie je meteen de meest actuele informatie over het voertuig in kwestie opgeslagen in de databank van Car-Pass. Op die manier kan je de evolutie van de tellerstand en de officiële CO2-emissies en Euronorm checken en nagaan of het voertuig nog een keuring na ongeval moet ondergaan. Uiteraard is de verkoper nog steeds verplicht om je het Car-Pass document bij de uiteindelijke verkoop te overhandigen.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be