Een stijging van +72%: dit is de evolutie van de verkoop van elektrische wagens die de voorbije drie jaar in België werd waargenomen. Dit is natuurlijk een sterke groei, maar die moet ook in perspectief worden geplaatst, want drie jaar geleden was de elektrische auto nog een zeldzaamheid op onze wegen. Maar volgens een studie van de verzekeraar HelloSafe zou deze groei nu fors versnellen, zodat tegen het einde van 2023 op onze wegen ruim 125.000 elektrische auto’s zullen rondrijden, of 75% meer in vergelijking met 2022 (71.651 stuks).
Diesel kwijnt weg
Als dit cijfer wordt bereikt, betekent dit dat het aandeel van de elektrische auto in het totale geëlektrificeerde wagenpark meer dan 10% zou bedragen met meer dan 650.000 elektrische, zelfopladende of plug-in hybride auto’s. Ook wordt verwacht dat de vraag naar hybride auto’s zal blijven toenemen. HelloSafe schat deze groei op 42%, tot 535.000 voertuigen.
Ten opzichte van 2020 is het contrast opvallend, want op dat moment was de groene auto nog maar goed voor 3,16% van het wagenpark. Eind 2023 zouden we dus op 12% kunnen komen. Tegelijkertijd constateert HelloSafe een toenemende desinteresse voor de dieselauto, maar deze overgang verloopt vrij traag, omdat in drie jaar tijd de vraag naar dieselmotoren ‘slechts’ met 13,8% is gedaald. Belgen kiezen daarentegen massaal voor de benzinewagen, die vandaag goed is voor 76% van de aankopen.
Advertentie – lees hieronder verder
Opladen nog steeds problematisch
We weten dat een van de centrale elementen om mensen te overtuigen om over te stappen op elektrische auto’s het laadnetwerk en de beschikbaarheid van laadstations is. Volgens HelloSafe scoort België hoog in Europa op dit vlak, aangezien de verzekeraar ons land op de derde plaats zet met 35.291 laadpunten, of iets meer dan 30 laadpunten per 10.000 inwoners. België zou het beter doen dan zijn Europese buren, waaronder Frankrijk (24,1 laadpunten per 10.000 inwoners), Duitsland (12,8 laadpunten), Italië (7,4 laadpunten) of Spanje (3,3 laadpunten). Alleen Nederland (220 laadpunten per 10.000 inwoners) en Luxemburg (44,8 laadpunten) doen beter dan wij.
Europa heeft ook zijn rode lantaarns voor de overgang naar elektrische auto’s: Griekenland, Polen, Roemenië, Bulgarije en Cyprus (minder dan één laadpunten per 10.000 inwoners in deze landen) blijven ver achter. Dit bevestigt het onderzoek dat ALD Automotive enkele weken geleden uitvoerde.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be