De auto-industrie beleeft een grote omwenteling. Het model van de auto met verbrandingsmotor dat decennialang overheerste, geeft geleidelijk de fakkel door aan de batterij-elektrische auto, die in werkelijkheid een totaal andere auto is. Alles moet opnieuw doordacht worden: de technologieën natuurlijk, maar ook de manier waarop auto’s ontwikkeld, geassembleerd en zelfs verkocht en onderhouden worden. Bovendien verschillen de gewoontes veel sterker naargelang het continent. Vroeger kon een auto een wereldwijde carrière hebben zonder veel aanpassingen (denk maar aan de Ford Mondeo). Maar dat is veranderd. De automarkten van China, Noord-Amerika, Europa en het Zuiden groeien verder uit elkaar, wat een nieuwe aanpak vereist. Kortom, er ontstaat een volledig nieuwe wereld.
Elk jaar publiceert consultant Roland Berger zijn studie Automotive Outlook 2040 over de toekomst van de auto-industrie. Volgens deze studie is de regionale verschuiving van de markten de bepalende factor. De volumes zullen naar verwachting aanzienlijk toenemen in de zuidelijke landen en in China (goed voor 60%), maar niet in de westerse markten, want die hebben hun ‘autopiek’ al bereikt. Voor alle duidelijkheid: auto’s worden zeker nog vernieuwd, maar we zullen geen vooruitgang meer boeken in het aantal auto’s per inwoner. Analisten voorspellen dat tegen 2040 wereldwijd 70% van de nieuw verkochte auto’s elektrisch is (op batterijen) en dat dit cijfer in Europa kan oplopen tot 90% met het huidige beleid vanuit Brussel.
De Chinezen op kop?
Roland Berger verwacht ook dat de Chinese verovering blijft duren (maar wie had het tegenovergestelde verwacht?). Tegen 2040 zouden Chinese autoconstructeurs tussen 25% en 34% van de wereldmarkt veroverd hebben. Zes van de twintig grootste spelers zouden uit China komen. Het wordt dus geen totale overheersing, zoals sommigen vrezen.
Advertentie – lees hieronder verder
De verschillende spelers op de markt moeten zich vanaf nu uiteraard wel bewust zijn van de situatie. Roland Berger identificeert vier onvermijdelijke trends die constructeurs absoluut moeten begrijpen als ze niet met hun hoofd tegen de muur willen lopen. Tussen nu en 2040 krijgen constructeurs te maken met de polarisatie van markten, maar ook met automatisering, hyperconnectie en natuurlijk elektrificatie. Terwijl de laatste drie concepten duidelijk te begrijpen zijn, betekent de polarisatie van de sector, zoals hierboven uitgelegd, dat de markten in Europa, de Verenigde Staten en Canada waarschijnlijk zullen stagneren of licht krimpen. Maar gezien hun omvang bieden ze nog altijd een groot potentieel bieden. De sterkste groei wordt echter verwacht in China, maar ook in India, Latijns-Amerika en andere zuidelijke landen. Volgens Roland Berger zullen de wereldwijde verkoopvolumes tussen 2025 en 2040 met gemiddeld 1,1% per jaar toenemen, na een groei van 2,4% per jaar tussen 2010 en 2019.
Zachte mobiliteit uit beeld?
Verrassend aan dit onderzoek is dat deelmobiliteit klappen krijgt en nu naar verwachting maar een kleine impact zal hebben op de wereldwijde verkoop van voertuigen. Nochtans lagen de verwachtingen een tijd geleden hoger. Hoewel deelmobiliteit wellicht toeneemt, zal dit in mindere mate gebeuren dan voorspeld, omdat deze manier om je te verplaatsen eerder een aanvulling vormt op de auto, maar die niet vervangt.
Hoewel elektrische auto’s zullen overheersen (tussen 64% en 71%), kunnen andere motorisaties gewoon naast elkaar blijven bestaan. Roland Berger voorspelt een aandeel van 20% voor de hybrides, en vooral veel minder voor auto’s op waterstof of biobrandstoffen. Die hebben “een lage efficiëntie en hoge kosten”, stelt de studie. Europa zou als eerste continent (bijna) volledig elektrificeren in de komende tien jaar, volgens de consultant. China zou tegen 2040 een elektrificatiegraad tussen 70 en 85% bereiken, de Verenigde Staten tussen 42 en 60% en de rest van de wereld 50%.
Geen crisis?
Volgens Roland Berger staat de elektrische auto niet per se synoniem voor een lagere industriële of economische activiteit. De consultant verklaart dat de hele waardeketen van de auto veranderingen ondergaat, maar dat de elektrische auto uiteindelijk veel onderdelen vereist. Toeleveranciers moeten zich daarom aanpassen en overschakelen van verbrandingsmotoren naar onderdelen voor auto’s op batterijen.
Dit betekent niet het einde voor hen. Er wordt zelfs verwacht dat hun verkoop tussen nu en 2040 met 3,4% per jaar groeit. Natuurlijk verliezen aandrijflijnen terrein aan connectiviteitsoplossingen, software en dergelijke. Ook hier verwacht Roland Berger een verschuiving in de beslissingscentra: tegen 2040 zullen er nog maar vijf grote Europese toeleveranciers zijn, tegenover zeven vandaag, terwijl het aantal in China zal stijgen van twee naar zes.
Zal China uiteindelijk alles winnen? Dat is niet zeker, zegt adviesbureau Roland Berger, dat twee scenario’s ziet. In het eerste winnen China en zijn fabrikanten alles dankzij de snelle groei en het onvermogen van de Europese leveranciers om zich aan te passen. In het tweede scenario daarentegen kunnen de Europese toeleveranciers zich snel aanpassen, innoveren en munt slaan uit hun merkimago om de Chinese groei te beperken. “Dan moeten ze veel efficiënter worden. Als westerse fabrikanten van toeleveranciers hun aanpak radicaal veranderen, bijvoorbeeld door meer gestandaardiseerde hardware- en softwareplatforms van derden of partners te gebruiken, kunnen ze weer concurreren op kosten. Het resultaat zou een nieuw mondiaal machtsevenwicht zijn tegen 2040, waarin alle spelers groeikansen hebben.” Het valt nog te bezien hoe de zaken zich ontwikkelen en of de Europese industrie zich snel kan herstellen. Hopelijk wel.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be