Dit Europees land snoeit stevig in geplande steun voor elektrische auto’s

De transitie naar elektrische auto’s kampt met een ernstig probleem: de overheden voorzien geen (of te weinig) steunmaatregelen om automobilisten te helpen bij de overstap. Het meest recente voorbeeld hiervan is Italië, dat 80% van de geplande subsidies schrapt … nog voor ze zijn ingevoerd.

Gepubliceerd op 6 november 2024
Leestijd : 3 min

Partagez

Dit Europees land snoeit stevig in geplande steun voor elektrische auto’s

Het is een moeilijke tijd voor elektrische auto’s. Europa heeft besloten om vanaf 2035 massaal in te zetten op elektrische auto’s om de doelstellingen voor een koolstofarme economie te halen. Maar de landen die hun bevolking moeten helpen in de richting van dit nieuwe mobiliteitsmodel, trekken een voor een hun steunmaatregelen in. Terwijl Frankrijk zijn aankoopsubsidies met 50% heeft verlaagd en Duitsland zijn subsidies afschafte (maar overweegt ze weer in te voeren om een totale ineenstorting van zijn industrie te voorkomen), is het nu de beurt aan Italië. Dat land kondigt radicale maatregelen aan met gevolgen voor de transitie naar elektrische auto’s.

Deze situatie is te wijten aan ontspoorde overheidsbegrotingen in heel Europa. In België kunnen we erover meepraten: terwijl de federale begroting beter beheerd moet worden, moet Wallonië (serieus) de broeksriem aanhalen en moet ook Vlaanderen inspanningen leveren. In het noorden van het land wordt de aankooppremie voor elektrische wagens voor particulieren zo snel mogelijk afgeschaft.

Stellantis-Cassino-Plant

Drastische besparingen

Momenteel blijft alleen Frankrijk de aankoop van elektrische auto’s ondersteunen, maar met een budget dat voor 2025 gehalveerd is (700 miljoen in plaats van 1,5 miljard euro) en met aanzienlijk strengere voorwaarden voorwaarden voor de ‘sociale leasing’ die aanzienlijk aangescherpt worden. Maar in Italië gaat de besparing nog veel verder. Italië heeft een uitzonderlijk steunbudget van 5,8 miljard euro gereserveerd voor de periode 2025-2030 om zijn wagenpark te ‘vergroenen’. Een broodnodige maatregel, gezien de staat van het Italiaanse wagenpark. Maar nu volgt een complete ommezwaai. De Italiaanse premier Giorgia Meloni heeft besloten om de fondsen voor de overgang te verlagen met maar liefst 80%, waardoor er ‘slechts’ 1,2 miljard euro overblijft over vijf jaar, of 240 miljoen euro per jaar. Dat bedrag stelt niets voor in een land dat achterophinkt en 60 miljoen inwoners telt.

Advertentie – lees hieronder verder

1619px-CPAC_2022_con_Hermann_TertschVictor_Gonzalez51915317801

Blijft markt krimpen?

Italië is een belangrijk land voor de autoproductie maar had tot voor kort geen plannen om de ontwikkeling van elektrische auto’s te ondersteunen. Spijtig, aangezien het land de thuisbasis is van Stellantis-fabrieken en alles in het werk stelt om een Chinese fabrikant te overtuigen een fabriek te bouwen. Carlos Tavares, CEO van de groep van veertien merken, heeft Giorgia Meloni vaak ‘uitgenodigd’ om de sector te steunen en dreigt productielocaties te verplaatsen naar het buitenland.

De beleidsverandering is verrassend, zeker als je weet dat het Chinese Dongfeng Motor een fabriek wil in Italië. Dat was toch de bedoeling, maar de constructeur herziet zijn plannen en bevriest zijn investeringsproject wegens de Europese invoerheffingen. Wellicht is Dongfeng ook van gedacht veranderd door de vele besparingen op steunmaatregelen voor elektrische auto’s.

italy-stellantis

Hoe dan ook zijn we duidelijk getuige van een verandering van tijdperk. De westerse auto-industrie ondergaat een soort gedwongen transformatie. Om te overleven, zal ze uit haar ivoren toren moeten komen en haar krachten moeten bundelen met nieuwe partners (sommige onvermijdelijk uit China). Intussen hebben regeringen niet langer de financiële middelen om de herindustrialisatie te ondersteunen die ze beloofden in de nasleep van de covidcrisis. Overal duiken de overheidsfinanciën in het rood. Dit is duidelijk geen goed teken voor de toekomst, want zonder middelen en strategie geraak je nergens.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Automarkt
Studie: hoe ziet de automarkt eruit in 2040?

De auto-industrie staat momenteel op zijn kop door de opmars van China en het andere bedrijfsmodel van de elektrische auto. Is het spel gespeeld? Niet volgens adviesbureau Roland Berger. Zij geloven dat Europa de huidige negatieve trend tegen 2040 kan ombuigen en leggen uit hoe.

Tot 06:00 5 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.