De Duitse auto-industrie zit in zwaar weer, op zijn zachtst gezegd. Door de plotse afschaffing van de aankooppremies eind 2023 is de verkoop van elektrische auto’s ingestort. Je ziet het nog altijd in de recente statistieken: in augustus daalde het aantal registraties van EV’s met 68,8% tegenover het jaar ervoor. De situatie is dus delicaat, vooral omdat deze crisis veel dieper gaat dan de elektrische auto’s. De verkoop daalt ook bij de hybrides (-1,5%), benzines (-7,4%) en natuurlijk diesels (-24,4%).
De afschaffing van de subsidies, ooit een belangrijke hefboom om de vraag te stimuleren, heeft een gat geslagen dat de regering nu probeert op te vullen met gerichte belastingvoordelen. Nochtans zit de Duitse overheid krap bij kas en dat was ook de reden om de subsidies enkele maanden geleden af te schaffen. De maatregelen zijn in de eerste plaats gericht op bedrijven, maar ook op werknemers met een bedrijfswagen, in de hoop een sector die van vitaal belang is voor de Duitse economie opnieuw te lanceren.
Fiscale voordelen
Duitsland nam twee nieuwe belastingmaatregelen. De eerste laat bedrijven profiteren van gunstigere fiscale afschrijvingen. Ze zullen tot 40% van de waarde van het voertuig kunnen aftrekken in het eerste jaar, een aanzienlijk voordeel dat geleidelijk afneemt tot 6% vanaf het zesde jaar. Niet slecht, ook al is het nog steeds ver verwijderd van wat de Belgische overheid toestaat (100%).
Advertentie – lees hieronder verder
Om werknemers aan te moedigen om voor elektrische bedrijfswagens te kiezen, is bovendien het prijsplafond voor voertuigen die in aanmerking komen voor de belastingvermindering verhoogd. Dit bedrag is verhoogd van 70.000 naar 95.000 euro. Dit moedigt de aankoop van luxewagens aan, vooral name van prestigieuze merken zoals Mercedes, Audi en BMW, die moeite hebben om hun modellen te verkopen. Deze initiatieven worden positief ontvangen door de Duitse automobielfederatie en werden al enkele maanden verwacht.
Antwoord op economische noodsituatie
Deze maatregelen zijn niet alleen bedoeld om de markt te redden, maar maken deel uit van een bredere context. De Europese Unie verscherpt haar regels voor CO2-uitstoot tegen 2025, wat de autofabrikanten onder druk zet. Het is noodzakelijk dat de bedrijven hun verkoop van elektrische modellen verhogen om stevige boetes te vermijden. Hiermee hoopt de regering Scholz op een dubbelslag: de verkoop van elektrische auto’s stimuleren, maar ook de constructeurs behoeden voor zware boetes.
Gigantische kosten
Volgens financiële prognoses zullen deze fiscale maatregelen leiden tot een verlies aan belastinginkomsten van 585 miljoen euro in 2025, oplopend tot 680 miljoen euro in 2028. Erger is dat deze uitgaven mogelijk niet volstaan. Veel deskundigen blijven sceptisch over de daadwerkelijke impact van deze maatregelen, die misschien niet genoeg zijn. Bedrijfswagens zijn immers slechts goed voor ongeveer 50% van de verkoop in Duitsland. Bovendien is het budget dat de regering heeft uitgetrokken ontoereikend.
De crisis in de Duitse industrie is heel reëel, zo blijkt uit de recente verklaringen van Volkswagen. Dat overweegt twee vestigingen in Duitsland te sluiten om zijn besparingsplan van 10 miljard euro tegen 2026 te realiseren. De verkoop is niet alleen zwak op de binnenlandse markt: ook de orderboekjes in het buitenland vallen tegen, onder meer door de sterkere concurrentie van Chinese constructeurs en Tesla (dat regelmatig zijn prijzen verlaagt). Het lijkt er dus op dat tijdelijke maatregelen niet zullen volstaan. De hele Duitse autosector moet zijn bedrijfsmodel en concurrentievermogen herzien.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be