Het is niet langer een dip, maar een echte ineenstorting waarmee de autofabrikanten geconfronteerd worden. De verkoop van nieuwe auto’s is al sinds het begin van het jaar catastrofaal in België en blijft ook in heel Europa instorten.
De ACEA (Vereniging van Europese Autoconstructeurs) heeft zojuist haar cijfers meegedeeld en die zijn echt niet goed: met 719.465 verkochte eenheden in de Unie beleefden constructeurs dit jaar de slechtste maand februari sinds het begin van de statistieken in 1990. Concreet daalde de verkoop met 6,7% ten opzichte van februari 2021, dat al een catastrofale maand was.
Welke landen?
Frankrijk en Italië zijn duidelijk het zwaarst getroffen met dalingen van respectievelijk -13% en -22,6%. Noteer dat België hoog staat in dit ongelukkige peleton, net als Polen (-11,9% en -11,2%). Duitsland en Spanje doen het daarentegen goed met stijgingen van +3,2 en +6,6% in het afgelopen jaar. Nu Groot-Brittannië uit Europa is, zet het tegen de stroom in zijn herstel verder met een omzetgroei van 15%.
Natuurlijk zijn de oorzaken van deze situatie bekend: het zijn vooral de vele tekorten die de productie van nieuwe auto’s vertragen of in sommige gevallen zelfs helemaal stopzetten. Er waren de problemen met de elektronische chips, maar er zijn nu ook tekorten van elektrische bekabelingen, waarvan een groot deel in Oekraïne wordt (of werd…) geproduceerd.
Advertentie – lees hieronder verder
Tot nu toe verwachtte ACEA een stabilisatie van de tekorten in de tweede helft van 2022. Maar met de oorlog in Oekraïne zal deze prognose waarschijnlijk vervallen en sommige experts geven al aan dat een terugkeer naar normaal niet mogelijk zou zijn vóór 2024, als het conflict tussen Oekraïne en Rusland tenminste niet escaleert. Het is hiermee ook duidelijk dat de overgang naar elektrische auto’s beduidend vertraging zal oplopen, aangezien het voor de fabrikanten onmogelijk zal zijn om het volume auto’s te leveren dat nodig is om ervoor te zorgen dat het overgangsschema wordt nageleefd.
Noteer verder dat ook de grote autoconcerns in het rood staan. Volkswagen kende bijvoorbeeld in februari een verkoopdaling van 11,5%, een terugval die vooral Skoda treft. De reus Stellantis wordt nog meer getroffen met een daling van -19,5%, die vooral zichtbaar zijn bij de merken Peugeot en Fiat. De Renault-groep daalde met 4%, een lichte achteruitgang die verklaard kan worden door de goede cijfers van zijn melkkoe Dacia. Tot slot blijven alleen de Aziatische merken groeien: Hyundai-Kia met +1,3% en Toyota met +3,1%. BMW redde de zaak met een daling van -1,5% en Mercedes hield net het hoofd boven water (+1,1%).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be