Alle automobilisten hebben het wel al eens meegemaakt: hun auto verbruikt altijd meer brandstof dan wat de fabrikant beweert. Vergeet dus de geclaimde 3,5 l/100 km en reken eerder op 5 of 6 l/100 km, in het beste geval. Dit verschil kan worden verklaard door het feit dat motortesten en de goedkeuring ervan in laboratoria gebeuren; zonder wind, voertuigbelasting, reliëf, enz. Daardoor hebben de procedures weinig te maken met de realiteit van alledag (verkeer, remmen, accelereren, enz.) en zijn de verzamelde gegevens optimistisch, op zijn zachtst uitgedrukt.
Na het Dieselgate-schandaal (2015) werd de geldende NEDC-norm, waarmee was gefraudeerd, bekritiseerd vanwege haar onrealistische karakter. Overheden hebben het in 2017 vervangen door de WLTP-procedure, die strenger is en dus dichter bij de realiteit ligt.
Het verschil wordt groter
Sindsdien dachten we dat automobilisten zich minder zouden vergissen en dat de “theoretische” (of in laboratoria uitgevoerde) uitstoot dichter bij de werkelijke emissies en het werkelijke brandstofverbruik van auto’s zouden liggen – CO2 en verbruik zijn altijd nauw met elkaar verbonden omdat de emissies het resultaat zijn van verbranding, in dit geval van brandstof. Maar dat is niet het geval. Een onderzoek uitgevoerd door de non-profitorganisatie International Council on Clean Transportation (ICCT) constateert dat “de wereldwijde emissies in 2022 in de praktijk 14% hoger waren dan die geclaimd door Europese autofabrikanten, tegenover 8% in 2018″. Dit betekent dus dat de kloof groter wordt, en niet zomaar een beetje.
Wat betekent dit? Is de WLTP-norm ook onjuist? De NGO relativeert en legt uit dat de wereldwijd geharmoniseerde WLTP-cyclus dichter bij de werkelijkheid ligt. Want als we waren doorgegaan met de NEDC-norm, zou het verschil nu 33% zijn! Er is dus verbetering, maar blijkbaar begint het ook mis te gaan…
Advertentie – lees hieronder verder
Welke gegevens?
Om de toename van CO2-uitstoot sinds 2018 te bepalen, hebben onderzoekers van het ICCT gekeken naar de WLTP-gegevens van de voertuigen en deze vergeleken met de gegevens van 160.000 Duitse automobilisten die uitsluitend benzineauto’s gebruiken, die verzameld werden via de website Spritmonitor.de. Hierbij werden alle Duitse merken in de steekproef opgenomen, net zoals Ford en Hyundai. Maar er werden geen enkel Frans of Italiaans merk onderzocht. Bizar.
Experts hebben natuurlijk verschillen opgemerkt tussen de merken. Sommige presteren beter dan andere. Merken van de Volkswagen Group, waaronder Audi en BMW, laten een verschil van 12% met de werkelijkheid zien, wat aanzienlijk minder is dan bijvoorbeeld Opel, dat een verschil van 21% laat zien, of Hyundai met een verschil van 20%. Mercedes is een van de best presterende merken (als we dat zo kunnen zeggen) met een verschil van 11%.
Het alarm is geslagen
Het ICCT publiceerde dit onderzoek omdat de NGO zich grote zorgen maakt over de gevolgen van deze soms enorme verschillen. In tijden waar het dringend is om de CO2-uitstoot te verminderen, zien we deze in de praktijk toenemen. En aangezien de auto- en transportsector verantwoordelijk zijn voor 25% van de jaarlijkse CO2-uitstoot…
“Als dit probleem niet wordt aangepakt, kan deze afwijking van de werkelijke gegevens ten opzichte van de WLTP de doelstellingen voor het verminderen van de uitstoot, die de Europese Unie heeft vastgesteld, in twijfel trekken”, waarschuwt het ICCT, die de autoriteiten ook oproept om al vanaf 2027 rekening te houden met de werkelijke uitstoot, en niet zoals gepland in 2030. Op dat moment zullen alle auto’s hun werkelijke brandstofverbruik registreren en zal de informatie rechtstreeks naar de fabrikanten worden gestuurd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be