Waarom frauderen veel automobilisten met AdBlue?

Het is een beetje zoals met roetfilters: steeds meer Belgen frauderen met AdBlue, het additief dat wordt gebruikt om de uitstoot van dieselvoertuigen te verminderen. Dit is waarom ze het doen, maar ook wat ze riskeren voor de rechtbank…

Gepubliceerd op 16 februari 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Waarom frauderen veel automobilisten met AdBlue?

Alle bestuurders van dieselauto’s (of toch bijna) kennen AdBlue, het additief dat wordt toegevoegd aan een aparte tank en dat de DeNox-katalysator is staat stelt om te functioneren door bijna 90% van de uitgestoten stikstofoxiden, de zeer schadelijke verontreinigende stoffen die de luchtwegen aantasten, te elimineren. Deze systemen zijn al enkele jaren verplicht op nieuwe auto’s en zijn niet overdreven beperkend. Het enige nodige is immers dat de specifieke tank om de 10.000 of 20.000 km, afhankelijk van het model, wordt bijgevuld.

Maar de realiteit blijkt iets complexer te zijn, aangezien veel gebruikers problemen ondervinden. Het is duidelijk dat het DeNox-systeem kwetsbaar is en over het algemeen treden er storingen op na 3 of 5 jaar. Dit vertaalt zich in waarschuwingsberichten op het dashboard zoals “anti-vervuilingsfout” en, nog vervelender, soms de onmogelijkheid om de auto te starten, die in de veiligheidsmodus gaat. Volgens Testaankoop is het aantal klachten de afgelopen maanden toegenomen. De organisatie zou zo meer dan 3.000 klachten hebben ontvangen van automobilisten die zich zorgen maken over het probleem, over een brede scala aan merken, waaronder Citroën, Peugeot, Opel, Audi, Mercedes, BMW of Renault.

Wat is het probleem?

In feite geven de foutmeldingen en storingen aan dat de AdBlue-tank leeg is, terwijl dat niet het geval is. Hierdoor blokkeert het systeem de startopdracht. De automobilist moet dan naar een garage, en de oplossing is meestal om de hele tank te vervangen, maar dit kan snel tot 1.200 euro kosten. Erger nog: de vervanging van het hele systeem en de reiniging ervan kunnen zelfs tot 2.000 euro kosten als het door een specialist wordt uitgevoerd. Een behoorlijk hoog bedrag dat geen perfecte werking op lange termijn garandeert. Er zijn immers verschillende meldingen van bestuurders die minder dan een jaar later toch in de problemen kwamen.

iStock-1460869447

Advertentie – lees hieronder verder

Automobilisten, die geconfronteerd worden met dit terugkerende probleem, nemen steeds vaker de praktijken van vrachtwagenchauffeurs over. Deze schakelen vaak het AdBlue-systeem uit om brandstof en geld te besparen, aangezien het additief kosten met zich meebrengt. Op internet bieden steeds meer garages deze service aan particulieren aan. Wat ze doen: het AdBlue-besturingssoftware verwijderen. Een operatie die slechts enkele uren duurt en 300 euro kost.

Geen zorgen bij de technische keuring

Het internet staat vol tips en oplossingen voor het verwijderen van de beruchte AdBlue-software. Zo zijn er manieren om te voorkomen dat de informatie naar de boordcomputer wordt verzonden. Er worden ook andere hulpmiddelen voorgesteld, zoals een klein nepreservoir dat de plaats van de originele tank inneemt en de elektronica voor de gek houdt, omdat deze module constant aangeeft dat het reservoir voor 75% is gevuld.

Deze apparaten zijn ongelofelijk geducht, omdat ze ook de controleapparatuur van de technische keuring voor de gek houden. Bovendien verschijnt er op het dashboard geen defectmelding. Niemand kan dus iets zien.

Zware boetes

De frauduleuze manoeuvre lijkt dus perfect. Behalve dat een goed werkende AdBlue-systeem verplicht is door Europa. Het ontbreken ervan is beschouwd als milieufraude. En als het ontdekt wordt, zijn de sancties voor de automobilist bijzonder zwaar, met boetes tot 2.500 euro, zoals bevestigd door de Vlaamse minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) aan onze collega’s van HLN. De minister is zich ook bewust van het onopspoorbare karakter van dit soort fraude bij de technische keuring, maar ze zegt ook te werken aan de aankoop van nieuwe toestellen die het wel zouden kunnen detecteren.

De federale politie gebruikt bijvoorbeeld een zogenaamde “snuffeltruck“, die ongebruikelijke NOx-niveaus bij vrachtwagens kan detecteren, en zou kunnen worden uitgebreid naar personenauto’s. Het probleem is echter dat automobilisten, door het AdBlue-systeem te omzeilen, vervuilt op niveaus niet langer aanvaardbaar zijn. Laten we niet vergeten dat stikstofoxiden ouderen doden, longschade veroorzaken bij kinderen en ook verantwoordelijk zijn voor zure regen… Dit gezegd zijnde, is het ook onaanvaardbaar dat de autoriteiten de autofabrikanten niet verplichten om een uitgebreide garantie te bieden voor deze systemen, essentieel voor de volksgezondheid. Het is simpelweg onaanvaardbaar dat dergelijke dure defecten zich voordoen in de eerste 5 levensjaar van een auto.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.741 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.741 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.