TEST Renault Mégane RS Trophy-R: Puur en hard!

Wie niet maalt om zaken als “prestaties” en “competitiedrang”, stopt maar beter met lezen. Dit testverslag gaat dan ook over de Renault Mégane R.S. Trophy-R, de extreemste Renault die tot nu toe in productie is gegaan. Zijn oplage is zeer beperkt, op 500 exemplaren, en die zijn allen het resultaat van grondig werk met betrekking op de optimalisatie van het prestatiepotentieel.

TEST Renault Mégane RS Trophy-R: Puur en hard!

Het is geruststellend om te weten dat een “algemene” fabrikant nog steeds geïnteresseerd is in deze steeds kleiner wordende niche van auto’s voor liefhebbers van “puur rijden”. In een tijd waarin connectiviteit, rijhulpmiddelen en passieve veiligheid – en dan heb ik het nog niet eens over de instroom van elektrische motoren – als prioritair worden beschouwd, is een kleine groep ingenieurs en zelfs vertegenwoordigers erin geslaagd om het management ervan te overtuigen een, zij het op kleine schaal, extreem product op de markt te brengen. Zo zit er bijvoorbeeld al geen achterbank in deze Mégane-op-steroïden.

De Renault Mégane Mégane R.S. Trophy-R is meer dan gewoon een “trofeewagen”, hij moet ook effectief winstgevend moet zijn. De eerste verrassing: hij behoudt de motor van de R.S. Trophy zonder aanpassingen. De 1.8 turbo levert dus ook hier 300 pk, wat op zich niet zó verwonderlijk is omdat al (zo goed als) alles uit de kan werd gehaald (167 pk/liter…). De bijzonderheden van de “R” zitten dus elders verscholen. In de aerodynamica, met betrekking op het chassis en op het gewicht natuurlijk.

TEST Toyota Yaris GRMN: Marketingstunt

130 kg winst!

De projectleiders mogen zichzelf een schouderklopje geven. Er werd 130 kg bespaard ten opzichte van een Mégane Trophy (tot 1.306 kg, goed voor 4,35 kg/pk) en dat was een serieuze uitdaging, vooral dan omdat een auto op dieet zetten vaak veel geld kost. Klaar voor de lijst van technische keuzes die dit mogelijk maakten? Er kwam een kap van carbon (8 kg winst), een diffuser van carbon (3 kg), een titanium uitlaatsysteem van Akrapovic (8 kg), een specifieke achteras zonder vierwielsturing (13 kg), een nieuwe loodbatterij van DESS (4,5 kg), een handgeschakelde versnellingsbak in plaats van de EDC6 met dubbele koppeling (35 kg), twee kuipstoelen (14 kg), geen achterbank en vaste ramen achteraan (25 kg), koolstofkeramische remmen en carbon velgen (20 kg)… Nog zaken? Minder geluidsisolatie, een andere kofferbakbodem, een kleiner scherm (7″ in plaats van 8″)… Té indrukwekkend allemaal, denk je nu vast en terecht. De beloofde gewichtsbesparing van 130 kg is immers alleen van toepassing op de Trophy-R uitgerust met het carbon pack, beperkt op amper 30 stuks en verkocht voor ongeveer € 25.000 (!). Dit pakket omvat het koolstofkeramische remsysteem, een tweede set banden gemonteerd op carbon wielen, het riemensysteem waarmee je deze vier wielen achter de stoelen kan bevestigen en de dynamische luchtinlaten in de voorkant. Naast dit complete pakket biedt Renault Sport gelukkig ook “losse” accessoires aan: de carbon velgen bijvoorbeeld (met riemsysteem en natuurlijk de originele set velgen, d.w.z. 8 wielen gemonteerd) voor 15.000 euro, maar ook Sabelt harnassen enzovoort.

Luchtweerstand en onderstelaanpassingen

Het chassis van de Mégane R.S. Trophy-R is instelbaar, wat een meerwaarde vormt voor de racegrage klant. We spotten vier Öhlins schokdempers die in hoogte verstelbaar zijn (tot 15 mm) en die compressie/reductie mogelijk maken. Kortere veren zijn eveneens verkrijgbaar. De ingenieurs hebben zelfs de cambers aangepast – met een negatieve camber die 1° hoger is dan die van de R.S. Trophy – en de vooras uitgerust met een Torsen-sperdifferentieel. Aan de achterzijde wordt een specifieke, lichte trein gebruikt met verschillende bevestigingspunten. Tot slot “rolt” deze Mégane nog minder in de bochten. Zijn banden – Brigestone Potenza S007’s – zijn naar het schijnt speciaal voor de Trophy-R ontworpen. De standaard remmen zijn identiek aan die van de R.S. Trophy (maar efficiënter omdat de auto lichter is), de Brembo koolstofkeramische exemplaren optioneel en gekoppeld aan een specifieke ABS- en ESP-aanpassing.

De luchtstroom is er voornamelijk onderaan de hatchback op vooruitgegaan, met voortaan meer daadkracht van de diffuser achteraan. De neerwaartse druk neemt toe met 200% (!), terwijl de weerstand slechts 1,5% hoger ligt. Op de motorkap optimaliseert een NACA-luchtinlaat de motorkoeling. Dynamische luchtinlaten kunnen trouwens ook (optioneel) en worden gebruikt om de temperatuur van de inlaatlucht te verlagen.

When in Zolder…

Renault Sport heeft niet getwijfeld om ons de mogelijkheid te bieden hun nieuwste aanwinst te testen op het circuit van Zolder, een omloop die erom bekendstaat genadeloos te zijn voor remmen en banden. Een paar ronden met de basisversie en een paar met de “record” (uitgerust met het carbon pack) volstonden om de technische keuzes die werden gemaakt, te beoordelen. Eerst en vooral is er de versnellingsbak. Deze getuigt van een gekiende precisie en een perfecte hefboomwerking, wat in grote mate bijdraagt aan het rijplezier. De motor is “aanwezig” bij alle toerentallen met een beperkte turbo-reactietijd en kan daarom gemakkelijk worden bespeeld. Weet dan ook dat de 400 Nm koppel al vanaf 3.200 toeren per minuut beschikbaar is.

Nog indrukwekkender – en verrassender – is de efficiëntie van het aangepaste chassis. Met een gewichtsverdeling die nu iets meer gericht is op de voorkant (66/34 in plaats van 64/36 op de Trophy), helpt de achteras de vooras om écht in een bocht te “passen” en de precisie is duivels dankzij de Bridgestones. Het gaspedaal moet je evenwel kunnen doseren, in de eerste plaats omdat de beschikbare trekkracht in één keer wordt losgelaten, wat aan het einde van een bocht een lichte vorm van onderstuur kan veroorzaken. De remmen zijn alvast perfect geschikt voor de taak: die van de basisversie, maar natuurlijk nog meer die van de carbon pack. Zij zijn extra bijtgraag en laten zich nóg beter doseren (maar ze moeten natuurlijk wel warm zijn..).

Conclusie

Laurent Hurgon, de coureur die het record op de Nordschleife met de nieuwe Trophy-R had gevestigd, vertelde ons dit: “Deze Mégane heeft het prestatieniveau bereikt van een Clio Cup, die lichter is en uitgerust met slickbanden…”. Meer valt er eigenlijk niet te vertellen over deze allesbehalve brave Franse hatchback.

De Mégane RS Trophy-R in cijfers

Motor: 4-cilinder benzine, turbo, 1.798cc; 300 pk bij 6.000 tpm; 400Nm bij 3.200 tpm.

Aandrijving: op de voorwielen

Versnellingsbak: handgeschakelde 6-bak

L/b/h (mm): 4.359/1.814/1.428

Leeggewicht (kg): 1.306

Tankinhoud (l): 49,7

0-100 km/u (sec.): 5,4

Prijs: € 55.000 incl. BTW.

Vermogen: 300 pk

Topsnelheid: 262 km/u

Opg. gem. verbruik: 8,3 l/100 km

C02: 183 g/km