De kersverse ZOE (die we gezien de uitspraak gewoon Zoé gaan noemen) als een gloednieuwe generatie bestempelen, lijkt een beetje overdreven gezien zijn amper gewijzigde uiterlijk, maar toch kunnen we er niet omheen. Renault is namelijk eerder conservatief wat de “zichtbare” vernieuwing van het aanbod betreft. Kijk bijvoorbeeld naar de Clio: de huidige generatie lijkt als twee druppels water op de vorige en nochtans is alles onder het koetswerk nieuw. Bij de Zoé zijn de esthetische veranderingen zelfs nog subtieler. We zien een nieuwe motorkap, nieuwe bumpers, nieuwe koplampen en dergelijke meer, maar dat is het zowat. Zelfs zijn onderstel is “maar” een evolutie van het vorige. Uiteraard één die interessante resultaten oplevert, maar toch blijft het een evolutie en geen revolutie… Dat gezegd zijnde, kan je het de Fransen moeilijk kwalijk nemen dat er geen grondigere wijzigingen werden doorgevoerd. Ondanks de stevige verkoopcijfers van de Zoé (160.000 exemplaren sinds 2012), werden er niet genoeg van verkocht om van een winstgevend model te kunnen spreken. Het is met andere woorden logisch dat er werd verdergeborduurd op het bestaande concept. Moet ook gezegd dat het gebruikte platform nog jaren mee kan.
Ecovriendelijk
De nieuwe Zoé minimaliseert niet alleen zijn ecologische voetafdruk door 100% elektrisch te zijn; ook binnenin valt op dat de ingenieurs respect voor de natuur opbrengen. Zo zijn alle zichtbare kunststoffen gerecycleerd en Renault introduceert zelfs een nieuwe coating – eveneens van gerecycleerde materialen – die het dashboard, de middenconsole, de deurpanelen en de stoelen bedekt. Die stof is een combinatie van oude veiligheidsgordels, textiel en plastic flessen en wordt uitsluitend in Frankrijk vervaardigd, wat de ecologische voetafdruk van de Zoé nog kleiner maakt. Op de koop toe is het erg mooi om naar te kijken, mooier zelfs dan een lederen interieur.
Ook nieuw zijn het dashboard, het instrumentarium, de elektronische versnellingspook en – last but not least – het verticaal opgestelde display met een diameter van 9,3″. Daarmee bedien je onder andere de functies van het EasyLink-systeem en kan je de beschikbaarheid van nabijgelegen laadstations checken.
Advertentie – lees hieronder verder
Kleine wijzigingen, grote gevolgen
Laat ons even terugkomen op het onderstel, waarvan de “kleine” wijzigingen grote resultaten opleveren. Enerzijds kon nieuwe elektronische apparatuur worden ingevoerd, zoals volledige LED-verlichting of een actieve rijstrookassistent, anderzijds maakten ze het gebruik van efficiëntere batterijen met een gereorganiseerde lay-out en een verbeterde interne chemie mogelijk. Concreet beschikt deze elektrische stadsauto over een 52 kWh-accu die een actieradius van 386 tot 395 km belooft (WLTP), afhankelijk van de gekozen motorversie: met 110 pk (die enkele maanden geleden werd gelanceerd) of met 135 pk.
Herladen moet sneller kunnen
Aangezien ze bij Renault hebben besloten dat de Zoé geen echte kilometervreter is, werd niet al te veel werk gemaakt van snelle oplaadmogelijkheden. Dit bakje accepteert aansluitingen tot 50 kW, waardoor een (relatief) snelle herlading van 0 tot 80% in iets meer dan een uur mogelijk is. Wie thuis over een Wallbox beschikt van 7,4 kW 32 ampère, moet 9 uur en 25 minuten wachten tot de batterijen 100% opgeladen zijn.
Wij willen ‘m!
We gaven de 135 pk sterke Zoé de sporen op een kronkelig parcours en dat is een bijzonder leuke rit geworden. Net zoals elke andere elektrische auto kan deze vierwieler zijn maximumkoppel onmiddellijk aanspreken, wat voor opwindende acceleraties zorgt. En hoewel deze Fransman in de eerste plaats ontworpen is om comfortabel te zijn, staat hij meer dan gewoon zijn mannetje in de bochten. Moest de ophanging iets stugger geweest zijn, hadden we ons zelfs in ‘s werelds allereerste elektrische GTI gewaand. Om maar te zeggen dat het fijn rijden is met de nieuwe Zoé.
De helft van onze 230 km lange reis werd uitgevoerd alsof we net een bank hadden overvallen en door de politie achterna werden gezeten. We gingen echt héél hard. Toch was er nog redelijk veel autonomie over toen we de sleutels overhandigden, en na een kleine berekening kon zelfs geconcludeerd worden dat het opgegeven rijbereik met de werkelijkheid strookt. In de zomer althans, want voor de wintermaanden kondigt Renault een fors lagere actieradius aan, 240 km om precies te zijn. Een pak minder dus, maar nog steeds voldoende voor wie de Zoé als tweede voertuig inzet.
Conclusie
Met zijn nieuwe “duurzame” accu’s en zijn nieuwe interieur (eco-chique!) mag de Renault Zoé een bank naar voren.
De Renault Zoé E135 in cijfers
Motor: Synchrone elektromotor 135pk / 245Nm
Spanning: 400 Volt
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: automaat, 1 versnelling
Batterijen: 52 kWh lithium-ion
Opladen: max. 50 kW
Oplaadtijd 0-100% Wallbox 32A: 9u25
Snelle laadtijd 0-80%: 1u10
Opg. gemengd verbruik: 17,7 kW/100 km
Autonomie: 386 km
L/b/h (mm): 4.084/1.730/1.562
Leeggewicht (kg): 1.502
Koffervolume (l): 338 – 1.225
0-100 km/u (sec.): 9,5
Maximumsnelheid (km/u): 140
- Werkelijke autonomie
- Prestaties 135 pk-versie
- Mooi interieur met gerecycleerde materialen
- Kwaliteitsindruk
- Uiterlijk wijzigde amper
- Oplaadtijd blijft lang
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be