TEST Suzuki Jimny: échte liefde

Dit is een van de presentaties waar ik het meest naar heb uitgekeken dit jaar. Langs de ene kant omdat ik even graag door de moddel ploeter als tussen chicanes scheur, anderzijds omdat het hier niet om de voorstelling van eender welke 4×4 gaat maar om de enige echte… Jimny!

8 / 10
Gepubliceerd op 2 oktober 2018
Leestijd : 5 min

Deel

TEST Suzuki Jimny: échte liefde

De Jimny is van dezelfde slag als de Jeep Wrangler, de Mercedes G Klasse en de Land Rover Defender. Met uitzondering van de enige Brit uit deze opsomming, is geen enkele onder hen even geliefd als de kleine Suzuki. De Jimny lééft bij de mensen, ook al dateert de laatste wissel van de wacht al van… 20 jaar geleden. Net daarom wordt er zo hard uitgekeken naar deze vierde generatie. Ook door ondergetekende.

Onweerstaanbaar

De nieuwe Jimny is een mooie mix tussen vroeger en nu geworden. Wat hem nu precies zo modern doet ogen, is moeilijk definieerbaar maar één aanblik volstaat om te in te zien dat ik oog in oog sta met een nagelnieuw automodel. Toch speelt deze Japanner ook in op nostalgische zielen. Heel duidelijk zelfs! Zo is zijn neus geïnspireerd op die van de allereerste Jimny uit 1970 en is zijn lijnenspel bijna overgetekend van dat van een van de populairste Suzuki’s die ooit in productie is gegaan: de Samouraï. In één woord: onweerstaanbaar!

jimny2019

De binnenkant dan? Daar valt in de eerste plaats de knappe boordplank – compleet met kubus-thema – in de smaak. De sfeer zit goed en de kwaliteitsindruk is hoog. Akkoord, er wordt veel gebruik gemaakt van harde plastics maar die bedekken we met de mantel der liefde. De Jimny moest immers zo licht mogelijk blijven. Deze kleine rakker beschikt namelijk al over een robuust ladderchassis en dat vraagt om compensatie. Met succes trouwens, want de Jimny weegt niet veel meer dan een ton.

Advertentie – lees hieronder verder

suzuki_jimny_allgrip_63

Kleine koffer

Wie de binnenruimte van een grote luxewagen verwacht, zit bij de Jimny aan het verkeerde adres. Dat gezegd zijnde, is hij wel 4,5 cm breder dan zijn voorganger en dat verschil zullen zij die de het model een beetje kennen, zeker opmerken (vooral met een passagier erbij). Anderzijds is de nieuwe Jimny ook 5 cm korter dan vroeger, wat geen invloed heeft op de beenruimte maar wel op het laadvolume van de koffer. Suzuki afficheert 377 liter (tot 830 met de achterbank neergeklapt), al blijft er in de praktijk maar 85 liter over als je met vier op stap bent. Een peulschil.

suzuki_jimny_allgrip_571

De Jimny toont zich van zijn modernste kant op gebied van uitrusting: onthou vooral dat hij over een van de meest intuïtieve multimediasystemen op de markt beschikt (met touchscreen) en dat hij waarschuwt voor botsingen, zelf remt in geval van nood, zelf zijn grootlichten regelt en hij je niet alleen inlicht als je een lijn overschrijdt, maar ook corrigeert. En dit alles is volledig standaard.

Eén motor

Het kan niet eenvoudiger: de nieuwe Jimny is beschikbaar met één motor, meerbepaald een atmosferische 1,5 liter 4-cilinder benzinemotor die 102 pk en 130 Nm koppel belooft. Dit blok kan je comnbineren met een handgeschakelde 5-versnellingsbak of met een 4-trapsautomaat. Waarom deze keuzes, aangezien Suzuki een uitstekende 1.4 turbo produceert, en ook nog eens een fantastische 3-cilinder met 1 liter slagvolume? Omdat deze constructeur het echt méént, in die zin dat elke Jimny voldoende terreinvaardig moet zijn. Het merk viseert dan ook landbouwers, boswachters, bouwbedrijven… Daarom werd gekozen voor de nieuwe vijftienhonderd die zomaar eventjes 1.400 kg kan slepen. Slim? Ja en neen, want deze motor zal een serieuze rem op de Europese carrière van de Jimny zetten. Een gemiddelde CO²-uitstoot van 178 g/km is… veel! In België zullen er jaarlijks zelfs bewust maximaal 800 exemplaren worden verkocht om te voorkomen dat het emissiegemiddelde van het merk te fel stijgt.

suzuki_jimny_allgrip_47

Suzuki maakt wel voorzichtig gewag van een “meer stedelijke” versie die er op middellange termijn aan zou kunnen komen, maar zeker is niemand daarvan. Kortom, de Jimny zal niet op elke hoek van de straat te zien zijn. Op de een of andere manier geeft hem dat dan weer een zekere “cool”.

Als een terreinauto

Wie op slag verliefd is maar niet doorheeft dat de Jimny allesbehalve vergelijkbaar is met pakweg een geciviliseerde Jeep Renegade, zal na een testrit snel weer met beide voeten op de grond staat. Dit is in de eerste plaats een terreinauto, een moddervreter, een 4×4 de term waardig.

suzuki_jimny_allgrip_95_000005990aab0812

De Jimny is snel noch stil, zelfs niet bij constante snelheid, en hoewel hij op de autosnelweg meer comfort biedt dan de vorige generatie (vooral dankzij de extra centimeters), gedraagt hij zich nooit erg stabiel. Daar zijn het chassis of de stuurinrichting simpelweg niet voor gemaakt. Sportief rijden met de Jimny, daar mag je gerust een kruis over maken. Anderzijds laat hij zich parkeren op een zakdoek, is de zichtbaarheid rondom uitstekend en laat hij zich niet afschrikken door drempels. En ook mijn testverbruik valt goed mee: 6,9l/100 km gemiddeld, ondanks het traject op de snelweg waar de Jimny veel wind pakt.

Het echte werk

Zijn talenten komen dus pas tot uiting als je de Jimny gebruikt waarvoor hij gebouwd is. Nogmaals: dit is een terreinwagen die nergens voor terugdeinst, met zijn 21 cm aan bodemvrijheid, korte overhangen, grote banden… En ook de combinatie motor-versnellingsbak is een schot in de roos. Wordt het moeilijk? Hop, de tweede hendel – heerlijk ouderwets! – in 4H. Nog moeilijker? Stoppen, naar de neutrale stand en de lage veldversnelling in te schakelen. Nu is de verdeling 50/50 tussen de voor- en achteras, terwijl de remmen de links-rechtsverdeling op zich nemen. En zo geraak ik (bijna) overal door.

suzuki_jimny_allgrip_40_040502a9078a05a9

Conclusie

De nieuwe Jimny is exact ik had gehoopt: niet helemaal bedoeld voor op het asfalt, helemaal bedoeld voor naast het asfalt… En nog steeds even vertederend. Echte liefde!

suzuki_jimny_allgrip_31

De Jimny in cijfers

Motor: 4 benzinecilinders, 1.462cc, 102 pk bij 6.000 tpm, 130Nm bij 4.000 tpm

Aandrijving: 4-wielaandrijving (niet permanent)

Versnellingsbak: handgeschakeld, 5 versnellingen

L/b/h (mm): 3.480/1.645/1.720

Leeggewicht (kg): 1.090

Koffervolume (l): 85 – 830

Tankinhoud (l): 40

0 – 100 km/u (sec.) : NB

Prijs: € 17.999 BTW incl.

Vermogen: 102 pk

Topsnelheid: 145 km/u

Gemengd verbruik: 6,8 l/100km

CO2: 178 g/km

Andere versie

1.5 Automaat: 102 pk; 7.5l/100km; 140km/h; € 19.599 BTW incl.

Voor
  • Onweerstaanbare look
  • Echte off-roader
  • Comfortabel in de stad
  • Echte liefde...
Cons
  • Hoge uitstootcijfers
  • Niet ideaal op autosnelwegen
  • Met vier op stap = zo goed als geen koffer
  • Geluidsisolatie

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Laurent Zilli Onafhankelijke schrijf- en redactieprofessional

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Suzuki voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.