Autotests

TEST Citroën ë-Berlingo: Familievriend gaat elektrisch

Als leider in het segment van de compacte ludospaces en bestelwagens ondergaat nu ook de Citroën Berlingo de elektrische transitie. De bondgenoot van vele gezinnen wordt na deze – door de normen noodgedwongen – transitie alleen nog aangeboden met elektromotor.

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 15 feb. 2022 | Leestijd: 5 min

Ja, dat heb je goed gelezen. Sinds het begin van het jaar 2022 wordt de Citroën Berlingo alleen nog aangeboden met een elektromotor in zijn personenversie, de ludospace. Benzine en diesel werden geofferd op het altaar van de Europese normen, die alsmaar drastischer worden. Met hun vorm van een Normandische kast werpen deze ludospaces te veel gewicht in de CO2-weegschaal. Zeker in deze periode van tekorten aan halfgeleiders die de productie van – vooral elektrische – auto’s bemoeilijkt. Die zijn broodnodig om de zeer gepeperde boetes te vermijden bij overschrijding van het vastgelegde gemiddelde.

Merk wel op dat deze beslissing geen impact heeft op de bestelwagens, die niet meegerekend worden in de gemiddelde uitstoot en dus nog altijd aangeboden worden met benzine en diesel.

Advertentie – lees hieronder verder

Nog altijd top!

Esthetisch onderscheidt de elektrische versie zich door blauwe inzetstukken in de voorbumper en zijbeschermingen en door een meer gesloten grille.

Citroën ë-Berlingo 2022

De ë-Berlingo wordt nog altijd aangeboden in twee koetswerkvarianten, namelijk M (4,40 m) en XL (4,75 m), en behoudt zijn buitengewone ruimte en moduleerbaarheid. Zo is het altijd mogelijk om vijf of zeven inzittenden te vervoeren, om de afzonderlijke achterzetels volledig in de vloer te klappen en om de passagierszetel vooraan neer te klappen zodat je een ​​vlakke vloer vrijmaakt, van de achterklep tot het dashboard. Op dit vlak kent de Fransman zijn gelijke niet.

Citroën ë-Berlingo 2022 interieur

Het nieuwe, personaliseerbare en digitale instrumentenpaneel blinkt uit door zijn goede afleesbaarheid en duidelijke informatie, inclusief heldere navigatierichtlijnen, en kan worden aangevuld met een head-updisplay. Dit zijn slechts twee voorbeelden van de bijzonder rijke uitrusting waarmee deze Franse ludospace voorzien kan worden (herkenning van verkeersborden, een zelfstandige noodrem, rijstrookassistentie, airco in twee zones, een draadloze oplader enzovoort).

Citroën ë-Berlingo 2022 dashboard

Voldoende, maar nipt

Deze elektrische versie hergebruikt techniek die binnen de PSA-groep al een tijd bekend is: een elektromotor van 100 kW/136 pk, gevoed door een batterij van 50 kWh. Die combinatie volstaat om een klein gezin mee te nemen. Dat kan in de Sport-modus (uiteraard de krachtigste), maar ook in de Normal-modus die het vermogen beperkt tot 80 kW of de Eco-modus met 60 kW. Ondanks de versteviging van de achtertrein om het extra gewicht van de batterij te compenseren, blijft de schokdemping uitstekend. De Fransman bevestigt dat hij de beste van zijn segment is qua comfort.

Citroën ë-Berlingo 2022 test

Het bijkomende gewicht en de limieten van de aerodynamica zijn niet gunstig voor de autonomie, die volgens de WLTP-cyclus 281 km bedraagt. In dagelijks gebruik mag je ook hopen dat je dit gemiddelde kunt benaderen, aangezien wij een gemiddeld verbruik van 20,8 kWh/100 km haalden – vrij dicht bij de 19,7 die Citroën zelf aangeeft – door de B-stand met verbeterde recuperatie te gebruiken. Als eerste auto binnen het gezin dreigt dit toch wel erg nipt te worden. Dat je met 100 kW kunt laden (10 tot 80 procent in 30 minuten) kan dit maar deels compenseren. Zeker gezien de gepeperde rekening van 38.650 euro.

Conclusie

Op technisch vlak is deze ë-Berlingo geslaagd. Hij combineert alle historische troeven van het model (ruimte, leven aan boord) met een hoogstaand werkingscomfort, nog versterkt door de afwezigheid van lawaai. De hoge prijs zal echter heel wat gezinnen afschrikken in ons land, waar er geen premies zijn voor de elektrische auto. 

Citroën ë-Berlingo

Citroën ë-Berlingo 2022: technische fiche

Motor: elektrisch ; 100 kW/136 pk ; 260 Nm

Aandrijving: op de voorwielen

Versnellingsbak: automatisch, enkele verhouding

L/b/h (mm): 4.400/1.840/1.880

Leeggewicht (kg): 1.930

Koffervolume (l): 775

Koffervolume (m³): 3,3

Laadvermogen (kg): n.b.

Batterij (kWh): 50

Gem. verbruik (kWh/100 km): 19,7

Testverbruik (kWh/100 km): 20,8 

Autonomie (km): 281

Prijs (exclusief btw): 31.942,14 euro 

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Score van de redactie

Pluspunten

  • Voldoende vermogen
  • Rijplezier
  • Rijcomfort
  • Ongeëvenaarde moduleerbaarheid

Minpunten

  • Zeer hoge prijs
  • Beperkte autonomie

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon