De naam ‘3+1’ laat geen twijfel bestaan over de toegevoegde waarde van de kleine ‘zelfmoorddeur’ van de Fiat 500, die uiteraard aan de kant van het voetpad gemonteerd werd. De deur kan niet afzonderlijk van de voordeur openen, maar de draaibeweging naar achteren en de afwezigheid van een B-stijl (geïntegreerd in de deur) maken een aanzienlijk grotere opening mogelijk. Onmiskenbaar een voordeel voor de toegang tot het interieur.
Dat verheugt uiteraard de passagiers die achterin mogen plaatsnemen, maar ook de ouders die hun kindjes op de achterste plaatsen willen vastmaken. Ook de auto laden wanneer de achterbank is neergeklapt, vergemakkelijkt hierdoor. Kortom, deze 500 3+1 is ongetwijfeld de meest praktische versie van de chique stadsauto.
Zelfde design, zelfde interieur
Advertentie – lees hieronder verder
De ontwerpers zijn in deze operatie geslaagd zonder ook maar iets te veranderen aan de typische lijn. De buitenafmetingen zijn hetzelfde als bij de versie met drie deuren en de cabriolet (3,63 meter lang) en het gebrek aan een zichtbare handgreep verbergt dat er een bijkomende, kleine deur zit. Dat betekent ook dat de binnenruimte geen vooruitgang boekt.
Hoewel de afwezigheid van de versnellingspook ruimte vrijmaakte voor de passagiers voorin, mogen de inzittenden achterin niet groter zijn dan 1,75 meter voor een comfortabele rit.
We geven ook nog mee dat alle uitrusting van de 500 uiteraard ook beschikbaar is op de 3+1-versie, van geconnecteerde media tot rijhulpsystemen en digitale instrumenten. Deze nieuwe variant betekent toch wel een grote stap. Als we de 500L en 500X buiten beschouwing laten – die alleen om marketingredenen familie zijn van de stadswagen – is het namelijk de eerste keer sinds de lancering van de 500C (de cabriolet) in 2009 dat de 500 recht heeft op een nieuwe koetswerkversie.
Stug en stevig
Net als de andere 500e-modellen, rijdt deze nieuwe 3+1 uitsluitend elektrisch. Zijn motor met 118 pk maakt hem heel alert in stadsverkeer, zijn favoriete speelterrein waar hij uitblinkt met zijn wendbaarheid. Maar zelfs op auto(snel)wegen doorstaan de prestaties de vergelijking met hogere segmenten.
De stabiliteit bij hoge snelheden is uitstekend, de besturing is consistent en de auto heeft geen moeite met hernemingen of een meer dynamische rijstijl. De 500 heeft echter nooit bekendgestaan om zijn comfort en deze versie vormt hierop geen uitzondering. De schokdemping is erg hard en zelfs oncomfortabel op slechte wegen. Dat is de prijs die je betaalt voor de goede beheersing van het koetswerk, ondanks het extra opgehangen gewicht van 295 kilogram voor de batterijen.
Autonomie
In normale omstandigheden blijf je in de Normal-rijmodus, waarbij je bijna helemaal kunt vertragen in vrijloop zodra je je rechtervoet van het pedaal haalt. Mits een beetje anticiperen kan je mooie afstanden afleggen zonder iets te verbruiken.
In de stad wissel je beter naar de Range-modus, die het rijbereik vergoot door de remenergie te recupereren en zo sterk mogelijk te vertragen. Hiermee is het mogelijk om de remmen zelfs helemaal niet te gebruiken, zelfs om volledig tot stilstand te komen, louter door te spelen met de druk op het gaspedaal. Deze functie heet one pedal driving en maakt het rijden zeer comfortabel.
Het is een van de best gedoseerde en meest geleidelijke systemen van de markt. Naast die twee programma’s is er ook nog Sherpa, de rijmodus die het beschikbare vermogen beperkt en alle energievretende accessoires afsluit voor een maximale autonomie. Die modus gebruik je alleen als laatste redmiddel om een laadpunt te bereiken.
Door al deze functies te gebruiken en op trajecten met voornamelijk landelijke wegen die deze kleine Italiaan minder goed liggen, haalden we een gemiddeld verbruik van 17,6 kWh/100 km. Een relatief hoge waarde voor een auto van dit formaat, die ongeveer 270 kilometer actieradius biedt.
We zijn er wel van overtuigd dat bij verplaatsingen in en rond de stad (waar je meer voordeel haalt uit de remenergierecuperatie), het verbruik eerder in de buurt komt van de aangekondigde 14,6 kWh/100 km volgens de WLTP-cyclus, met 305 kilometer als resultaat. De batterij opladen, kan aan een snelle laadpaal tot 85 kW en tot 11 kW met wisselstroom.
Conclusie
De bijkomende kleine deur is onmiskenbaar een troef voor de kleine 500, zonder afbreuk te doen aan wat hem zo charmant maakt: zijn knappe stijl en even geslaagd weggedrag.
Fiat 500e 3+1: technische fiche
Motor: elektrisch ; 87 kW/118 pk ; 220 Nm
Aandrijving: voorwielen
Versnellingsbak: elektrisch, enkele versnelling
L/b/h (mm): 3.632 / 1.683 / 1.527
Leeggewicht (kg): 1.395
Koffervolume (l): 185
Batterij (kWh): 42
0 tot 100 km/u (sec.): 9
Prijs: € 38.179 btw incl.
Vermogen: 118 pk
Topsnelheid: 150 km/u
Gem. verbruik: 14,6 kWh/100 km
Actieradius: 305 km
- Onmiskenbaar praktisch
- Onveranderd uiterlijk
- Weggedrag
- Algemene doeltreffendheid
- Harde schokdemping
- Beperkte ruimte
- Werkelijk verbruik buiten de stad
- Zeer hoge prijs (lanceringsversie)
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be