TEST Abarth 500e: tijden veranderen

Zelfs kleine bommen gaan elektrisch, zoals de Abarth 500e. Wij wilden weten of hij nog steeds zo leuk is als vroeger…

Gepubliceerd op 25 augustus 2023
Leestijd : 4 min

Partagez

TEST Abarth 500e: tijden veranderen

Sinds de energietransitie is de automarkt volop in beweging. Terwijl SUV’s nog nooit zo talrijk zijn geweest, zijn kleine auto’s uit het A-segment aan het verdwijnen omdat autofabrikanten ze niet rendabel genoeg vinden. Behalve bij Stellantis en meer bepaald FIAT. Zij houden vast aan de 500, een model dat in 2007 werd gelanceerd en sindsdien weinig is veranderd.

In 2020 kwam de nieuwe 500 in het gamma, naast de oude. Hij is volledig elektrisch en pakt de energietransitie stijlvol en charmant aan. Een logisch gevolg is dat ook de Abarth 500, de sportieve versie van de stadsauto, dit voorbeeld volgt en 100% elektrisch wordt.

Bekend als de Abarth 500e, staat dit bakje momenteel een beetje alleen in zijn segment, aangezien de Cupra Born nog imposanter is en de Renault 5 en Alpine A290 nog niet in hun definitieve vorm zijn gepresenteerd.

NewAbarth500e-2

Advertentie – lees hieronder verder

Een bekend recept

Een winnend recept verander je niet, en de Abarth 500e neemt de recepten graag over die hem tot een succes hebben gemaakt: flitsende carrosseriekleuren, 17 of 18 inch aluminium wielen (Turismo),  bodykit(bumpers, sideskirts, diffuser achter, enz.), flitsende logo’s en nog steeds de optie van een cabrioletversie met een canvas softtop.

Vergeleken met de 500 valt hij ook op door zijn opnieuw ontworpen koplampen, die hem een eigen identiteit geven. Het interieur krijgt ook een sportieve behandeling, met Alcantara bekleding en kuipstoelen voor. Het driespaaks stuurwiel is aangenaam om naar te kijken en aan te raken, terwijl het dashboard een centrale inductielader voor mobiele telefoons heeft.

Vergeleken met de Abarth met verbrandingsmotor is de ruimte aan boord royaler en is de rijpositie veel comfortabeler, zelfs voor langere bestuurders. De koffer heeft een inhoud van 185 liter, maar dit wordt 550 liter als de achterbank wordt neergeklapt.

NewAbarth500e-3

Snel

Voorlopig is de Abarth alleen leverbaar met een 155 pk en 235 Nm koppel opwekkende elektromotor. De 42,2 kWh batterij (37,8 kWh netto) biedt 242 km autonomie volgens de WLTP-normen. Hij kan in 7 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren dankzij een grotere overbrengingsverhouding (van 9,6:1 naar 10,2:1), maar is qua acceleratie iets langzamer dan een 695 met 180 pk.

Volgens de fabrikant was hij echter sneller op het testcircuit van Balocco dankzij een beter bochtengedrag. Wel moet gezegd worden dat de ophanging ingrijpend is aangepast en steviger is dan die van de Fiat. Het voordeel van de 500e is zijn lage gewicht… voor een elektrische auto. Met 1.395 kg is hij zwaarder dan de benzinebom, maar veel lichter dan de meeste EV’s die momenteel op de markt zijn.

NewAbarth500e-1

Kleine kart

De grote uitdaging voor de ingenieurs van Fiat/Abarth was om mensen de zeer luidruchtige verbrandingsmodellen te doen vergeten met een zeer stille auto. Om de woede van de fans van het merk niet op de hals te halen, hebben ze voor de Turismo-versie een geluidssysteem ontwikkeld op de auto.

Naar onze mening heeft het niet veel zin, omdat het alleen maar synthetisch geluid toevoegt waar het niet thuishoort. De zeer geslaagde ophanging maakt de auto zeer levendig, met een gevoel dat lijkt op dat van een kart. Dankzij het koppel van de elektromotor en de enkele overbrengingsverhouding is de acceleratie vlot en klimt de snelheidsmeter gemakkelijk naar 155 km/u, de elektronisch gelimiteerde topsnelheid van de auto.

Hoewel hij efficiënt is, verliest de Abarth 500e, en dat is niet verrassend, wat van zijn sensaties, misschien gewoon door het ontbreken van een versnellingsbak, motorgeluiden (echte) en geuren. Aan de andere kant is hij aangenaam in het dagelijks gebruik, ook al moet hij regelmatig worden opgeladen: we hebben een actieradius van 210 km nooit kunnen overschrijden.

NewAbarth500e-6

Conclusie

In vergelijking met een Abarth 500 met benzinemotor is de 500e minder indrukwekkend, maar veel gemakkelijker in dagelijks gebruik. Het onderstel is een genot om mee te rijden. Er is echter één groot nadeel: de prijs. Met € 36.790 (of zelfs € 39.790 in de Turismo versie) is de prijs erg hoog. Aangezien de meeste klanten van Abarth particulieren zijn, zullen zij waarschijnlijk nog jaren kiezen voor de veel goedkopere benzineversies.

NewAbarth500e-5

De Abarth 500e in cijfers


Motor: 1 elektromotor, 155 pk en 235 Nm

Transmissie: voorwielaandrijving

Versnellingsbak: enkele overbrenging, 1 versnelling

Lengte/breedte/hoogte (mm): 3.673/1.900/1.518

Leeggewicht (kg): 1.395

Volume kofferruimte (l): 185

Batterij (kWh): 42

0 tot 100 km/u (sec): 7

Maximumsnelheid (km/u) : 155 km/u

WLTP actieradius (km): 242

CO2: 0 g/km

Prijs: 36.790 euro

BTW: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel 61,50 euro

Voor
  • Levendig chassis
  • Leuke vormgeving
  • Correct verbruik
Cons
  • Minder leuk dan thermische versie
  • Hoge prijs
  • Beperkte autonomie

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Partagez

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Abarth voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.