Autotests

TEST Ford Ranger Raptor: het uiterlijk én de inhoud

In de huidige tijdsgeest wordt er vaak minachtend gekeken naar bestuurders van een pick-up van meer dan vijf meter lang, en al helemaal als het zo’n Amerikaanse bullebak met een dikke benzinemotor betreft. Toch begrijp ik de denkwijze van de eigenaars van zo’n model. De recente testrit met de nieuwe Ford Ranger Raptor, voorzien van een V6 bitorbo, is me namelijk opvallend goed bevallen…

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 22 sep. 2023 | Leestijd: 5 min

De Ford Ranger Raptor, ontworpen en gebouwd in Zuid-Afrika, is een wildere versie van de Ranger pick-up die vooral bedoeld is voor vrijetijds- en terreingebruik. Hij is hoger, breder en veel agressiever dan de gewone Ranger. De inspiratie komt van de Amerikaanse F-150 Raptor, die in Europa officieel niet ingevoerd wordt.

Het viriele uiterlijk, met zijn grote zwarte plastic grille en Ford-letters, C-vormige koplampen en brede schouders, zorgt voor een unieke en atypische persoonlijkheid. Met een lengte van 5,36 m en een breedte van 2,03 m blijft deze stevige jongen niet onopgemerkt, zeker niet als hij in flitsend oranje gespoten is, zoals onze testauto.

Advertentie – lees hieronder verder

De Raptor staat op enorme 285-terreinbanden en lijkt onverwoestbaar, zo stevig zijn het koetswerk en de accessoires. Zijn dak kan bijvoorbeeld een lading van 350 kg dragen als hij stilstaat, een indrukwekkend cijfer.

Ranger Raptor arriere

Praktisch

Terwijl de Raptor aan de buitenkant verleidt met zijn woeste look, is het interieur veel verfijnder, met digitale instrumenten (12,4 duim) en een groot centraal scherm (12 duim) dat verticaal geplaatst is.

Alle bedieningselementen zijn royaal bemeten, oranje knoppen verspreid over het interieur zorgen voor een levendige sfeer. De versnellingspook valt bovendien meteen goed in de hand.

De Raptor beschikt ook over veel praktische opbergruimte en details zoals fysieke bedieningselementen voor de airconditioning. Ook vermeldenswaardig is dat Ford gedacht heeft aan allerlei elektrische aansluitingen voor het gebruik van accessoires zoals leds of extra koplampen.

Eveneens interessant: de laadbak heeft een elektrisch rolluik en een stopcontact om stroom te leveren aan een apparaat van 220 volt.

Ranger Raptor gamme

V6

Voor de lancering van de Raptor maakte Ford een eerder gewaagde aandrijfkeuze: het gaat om een 3.0 V6-biturbo met 292 pk en 491 Nm. Die wordt gekoppeld aan een automaat met tien versnellingen die we al zagen in andere Ford-modellen, zoals de Mustang.

Op papier zijn de cijfers veelbelovend, met een tijd van 0-100-tijd van 7,9 seconden en een topsnelheid van 180 km/u. Niet slecht voor een auto met een leeggewicht van 2,5 ton waarvan het koetswerk bijna 30 cm boven het asfalt ligt.

Voor ritten op moeilijk terrein heeft Ford de Raptor uitgerust met versterkte Fox-schokdempers en beschermingsplaten onderaan die de mechaniek heel moeten houden.

Ranger Raptor interieur

Niets houdt hem tegen

Wat een muzikaliteit! De V6 is zeer expressief. Het volstaat om een van de vier modi te selecteren (Stil, Normaal, Sportief en Baja) om het geluid aan je stemming aan te passen.

Hoewel hij vlot accelereert, kan de Raptor zijn aanzienlijke gewicht en grote bodemvrijheid niet helemaal verbergen. De zeer soepele vering veegt putten weg, maar de terreinbanden veroorzaken helaas wat koetswerkbewegingen en een vage besturing.

Buiten de gebaande wegen krijgt de Raptor een heel andere gedaante en blijkt hij zo onstuitbaar dat hij overal geraakt zonder zich te forceren. De bestuurder heeft zelfs geen bijzondere rijvaardigheden nodig, want de rijhulpsystemen maken de taak zo veel gemakkelijker.

Ranger Raptor sieges

Conclusie

Met zijn opvallende uiterlijk en V6-motor heeft de Ford Ranger Raptor veel in zijn mars, maar zijn forse prijskaartje van 60.350 euro exclusief btw is ontnuchterend, net als zijn gemiddelde brandstofverbruik van 12 à 13 liter/100 km. Binnenkort komt er een kalmere 205 pk sterke 2.0 EcoBlue-dieselversie op de markt.

Ranger Raptor dessus

De Ford Raptor EcoBoost V6 in cijfers

Motor: zescilinder turbobenzine ; 2.956 cc ; 292 pk bij 5.500 tr/min ; 491 Nm bij 3 000 tr/min.

Aandrijving: op de vier wielen

Versnellingsbak: automaat met 10 versnellingen

L/b/h (mm): 5.360/2.028/1.926

Leeggewicht (kg): 2.454

Koffervolume (l): /

Tank (l): 80

0 tot 100 km/u (sec): 7,9

Topsnelheid: 180 km/u

WLTP-verbruik: 13,8 l/100 km

CO2: 15 g/km

Prijs excl. btw: 60.350 euro

BIV: Vlaanderen: /, Wallonië en Brussel: /

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 173,11 euro, Wallonië en Brussel: 170,94 euro

Ecomalus Wallonië: /

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Score van de redactie

Pluspunten

  • Leuk uiterlijk
  • Aangename V6-motor
  • Comfortabele ophanging
  • Kan alles

Minpunten

  • Prijs
  • Hoog verbruik
  • Groot formaat
  • Vage besturing

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon