TEST Ford Ranger Raptor: het uiterlijk én de inhoud

In de huidige tijdsgeest wordt er vaak minachtend gekeken naar bestuurders van een pick-up van meer dan vijf meter lang, en al helemaal als het zo’n Amerikaanse bullebak met een dikke benzinemotor betreft. Toch begrijp ik de denkwijze van de eigenaars van zo’n model. De recente testrit met de nieuwe Ford Ranger Raptor, voorzien van een V6 bitorbo, is me namelijk opvallend goed bevallen…

8 / 10
Gepubliceerd op 22 september 2023
Leestijd : 3 min

Deel

TEST Ford Ranger Raptor: het uiterlijk én de inhoud

De Ford Ranger Raptor, ontworpen en gebouwd in Zuid-Afrika, is een wildere versie van de Ranger pick-up die vooral bedoeld is voor vrijetijds- en terreingebruik. Hij is hoger, breder en veel agressiever dan de gewone Ranger. De inspiratie komt van de Amerikaanse F-150 Raptor, die in Europa officieel niet ingevoerd wordt.

Het viriele uiterlijk, met zijn grote zwarte plastic grille en Ford-letters, C-vormige koplampen en brede schouders, zorgt voor een unieke en atypische persoonlijkheid. Met een lengte van 5,36 m en een breedte van 2,03 m blijft deze stevige jongen niet onopgemerkt, zeker niet als hij in flitsend oranje gespoten is, zoals onze testauto.

De Raptor staat op enorme 285-terreinbanden en lijkt onverwoestbaar, zo stevig zijn het koetswerk en de accessoires. Zijn dak kan bijvoorbeeld een lading van 350 kg dragen als hij stilstaat, een indrukwekkend cijfer.

2022_NEXT-GEN_RANGER_RAPTOR_EXTERIOR_07

Advertentie – lees hieronder verder

Praktisch

Terwijl de Raptor aan de buitenkant verleidt met zijn woeste look, is het interieur veel verfijnder, met digitale instrumenten (12,4 duim) en een groot centraal scherm (12 duim) dat verticaal geplaatst is.

Alle bedieningselementen zijn royaal bemeten, oranje knoppen verspreid over het interieur zorgen voor een levendige sfeer. De versnellingspook valt bovendien meteen goed in de hand.

De Raptor beschikt ook over veel praktische opbergruimte en details zoals fysieke bedieningselementen voor de airconditioning. Ook vermeldenswaardig is dat Ford gedacht heeft aan allerlei elektrische aansluitingen voor het gebruik van accessoires zoals leds of extra koplampen.

Eveneens interessant: de laadbak heeft een elektrisch rolluik en een stopcontact om stroom te leveren aan een apparaat van 220 volt.

ranger_raptor_group_01_7921

V6

Voor de lancering van de Raptor maakte Ford een eerder gewaagde aandrijfkeuze: het gaat om een 3.0 V6-biturbo met 292 pk en 491 Nm. Die wordt gekoppeld aan een automaat met tien versnellingen die we al zagen in andere Ford-modellen, zoals de Mustang.

Op papier zijn de cijfers veelbelovend, met een tijd van 0-100-tijd van 7,9 seconden en een topsnelheid van 180 km/u. Niet slecht voor een auto met een leeggewicht van 2,5 ton waarvan het koetswerk bijna 30 cm boven het asfalt ligt.

Voor ritten op moeilijk terrein heeft Ford de Raptor uitgerust met versterkte Fox-schokdempers en beschermingsplaten onderaan die de mechaniek heel moeten houden.

2022_FORD_NEXT_GENERATION_RANGER_RAPTOR_INT_56

Niets houdt hem tegen

Wat een muzikaliteit! De V6 is zeer expressief. Het volstaat om een van de vier modi te selecteren (Stil, Normaal, Sportief en Baja) om het geluid aan je stemming aan te passen.

Hoewel hij vlot accelereert, kan de Raptor zijn aanzienlijke gewicht en grote bodemvrijheid niet helemaal verbergen. De zeer soepele vering veegt putten weg, maar de terreinbanden veroorzaken helaas wat koetswerkbewegingen en een vage besturing.

Buiten de gebaande wegen krijgt de Raptor een heel andere gedaante en blijkt hij zo onstuitbaar dat hij overal geraakt zonder zich te forceren. De bestuurder heeft zelfs geen bijzondere rijvaardigheden nodig, want de rijhulpsystemen maken de taak zo veel gemakkelijker.

NextGenRangerRaptorSeats2

Conclusie

Met zijn opvallende uiterlijk en V6-motor heeft de Ford Ranger Raptor veel in zijn mars, maar zijn forse prijskaartje van 60.350 euro exclusief btw is ontnuchterend, net als zijn gemiddelde brandstofverbruik van 12 à 13 liter/100 km. Binnenkort komt er een kalmere 205 pk sterke 2.0 EcoBlue-dieselversie op de markt.

2022_NEXT-GEN_RANGER_RAPTOR_EXTERIOR_03

De Ford Raptor EcoBoost V6 in cijfers

Motor: zescilinder turbobenzine ; 2.956 cc ; 292 pk bij 5.500 tr/min ; 491 Nm bij 3 000 tr/min.

Aandrijving: op de vier wielen

Versnellingsbak: automaat met 10 versnellingen

L/b/h (mm): 5.360/2.028/1.926

Leeggewicht (kg): 2.454

Koffervolume (l): /

Tank (l): 80

0 tot 100 km/u (sec): 7,9

Topsnelheid: 180 km/u

WLTP-verbruik: 13,8 l/100 km

CO2: 15 g/km

Prijs excl. btw: 60.350 euro

BIV: Vlaanderen: /, Wallonië en Brussel: /

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 173,11 euro, Wallonië en Brussel: 170,94 euro

Ecomalus Wallonië: /

Voor
  • Leuk uiterlijk
  • Aangename V6-motor
  • Comfortabele ophanging
  • Kan alles
Cons
  • Prijs
  • Hoog verbruik
  • Groot formaat
  • Vage besturing

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Ford voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.