Voor de opmars van de SUV stond het chic om te rijden met een Audi A6 Allroad of een Volvo XC70. Het recept was toen al gelijkaardig: een hogere bodemvrijheid, een 4×4-transmissie en een meer avontuurlijke look. Maar wat is vandaag nog het belang van een terreinbreak? Om te beginnen kun je je met zo’n terreinbreak onderscheiden, wat met de alomtegenwoordige SUV’s niet meer het geval is.
Bovendien zijn SUV’s al lang geen echte 4×4’s meer. En laten we niet vergeten dat een break van een gelijkaardig formaat als gezinswagen even praktisch is en misschien zelfs nog praktischer. Bovendien is een break – zeker in deze periode waarin de uitstoot (en het dus verbruik) zo belangrijk is – in het voordeel door zijn betere stroomlijn en kleinere dorst.
Echte terreincapaciteiten
Advertentie – lees hieronder verder
Om die redenen staan we positief tegenover het All Terrain-recept (en de equivalenten met een andere naam), dat voor het eerst wordt toegepast op de breakversie van de C-Klasse. De avontuurlijke aanpassingen doen trouwens geen afbreuk aan de elegantie van het design. Tijdens het rijden voel je de 4 cm extra hoogte wel, omdat de rolneigingen wat sterker aanwezig zijn.
Maar het comfort blijft dat van een Mercedes. Wanneer je het asfalt verlaat, maakt deze auto indruk. Dankzij zijn vergrendelbaar centraal differentieel dat het koppel verdeelt (43% voor, 57% achter) en de Offroad-rijmodus blijkt de C-Klasse All Terrain echt bekwaam op het terrein. Niet zoals een G-Klasse natuurlijk, maar met zand, modder of steile beklimmingen kan hij gerust overweg.
Opmerkelijk hoe deze mooie break kan klimmen waar SUV’s die eruitzien als een 4×4 de strijd moeten staken. Voeg daar ook nog het trekvermogen van 1.800 kg aan toe en je begrijpt dat er heel wat mogelijkheden zijn voor bepaalde klanten. Denk bijvoorbeeld aan eigenaars van paarden.
Conclusie
De Mercedes C-Klasse All Terrain biedt een meerwaarde die de meeste SUV’s vandaag vergeten zijn. Als het dan toch allemaal om mode draait, heeft de huidige mode dan niet lang genoeg geduurd? Laten we voortaan kiezen voor meer elegantie.
Mercedes C-Klasse All Terrain: technische fiche
Motor: viercilinder, turbodiesel, mild hybrid, 1.993 cc ; 200 pk (+20) bij 3.600 tr/min ; 440 Nm (+200) bij 1.800 tot 2.800 tr/min
Aandrijving: op de vier wielen
Versnellingsbak: negentrapsautomaat
L/B/H (mm): 4.755/1.820/1.494
Leeggewicht (kg): 1.875
Koffervolume (l): 490 – 1.510
Tank (l): 40
0 tot 100 km/u (sec.): 7,2
Prijs: € 56.507 btw incl.
Vermogen: 200 pk
Topsnelheid: 231 km/u
Gem. verbruik: 5 l/100 km
CO2: 131 g/km
Andere motorisaties:
C 200: 204 pk ; 6,9 l/100 km ; 231 km/h ; € 55.297 btw incl.
- Origineler dan de zoveelste SUV
- Minder gulzig dan een SUV
- Blijft elegant
- Echte terreinvaardigheden
- Beheersing van rolneigingen kan beter
- Ophanging niet regelbaar in de hoogte
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be