Autotests

TEST Mercedes C-Klasse All Terrain: SUV die er geen is

De SUV-rage doet ons haast vergeten dat er daarnaast nog een niche bestaat sinds het begin van de jaren 2000. De ‘terreinbreak’ heeft nochtans evenveel kwaliteiten, zonder de typische gebreken. Wij reden onlangs met de nieuwe Mercedes C-Klasse All Terrain…

Geschreven door Laurent Zilli | 15/12/2021

Voor de opmars van de SUV stond het chic om te rijden met een Audi A6 Allroad of een Volvo XC70. Het recept was toen al gelijkaardig: een hogere bodemvrijheid, een 4×4-transmissie en een meer avontuurlijke look. Maar wat is vandaag nog het belang van een terreinbreak? Om te beginnen kun je je met zo’n terreinbreak onderscheiden, wat met de alomtegenwoordige SUV’s niet meer het geval is.

Mercedes C All-Terrain 2021

Bovendien zijn SUV’s al lang geen echte 4×4’s meer. En laten we niet vergeten dat een break van een gelijkaardig formaat als gezinswagen even praktisch is en misschien zelfs nog praktischer. Bovendien is een break – zeker in deze periode waarin de uitstoot (en het dus verbruik) zo belangrijk is – in het voordeel door zijn betere stroomlijn en kleinere dorst.

Echte terreincapaciteiten

Mercedes C All-Terrain

Om die redenen staan we positief tegenover het All Terrain-recept (en de equivalenten met een andere naam), dat voor het eerst wordt toegepast op de breakversie van de C-Klasse. De avontuurlijke aanpassingen doen trouwens geen afbreuk aan de elegantie van het design. Tijdens het rijden voel je de 4 cm extra hoogte wel, omdat de rolneigingen wat sterker aanwezig zijn.

Maar het comfort blijft dat van een Mercedes. Wanneer je het asfalt verlaat, maakt deze auto indruk. Dankzij zijn vergrendelbaar centraal differentieel dat het koppel verdeelt (43% voor, 57% achter) en de Offroad-rijmodus blijkt de C-Klasse All Terrain echt bekwaam op het terrein. Niet zoals een G-Klasse natuurlijk, maar met zand, modder of steile beklimmingen kan hij gerust overweg.

C Class compass

Opmerkelijk hoe deze mooie break kan klimmen waar SUV’s die eruitzien als een 4×4 de strijd moeten staken. Voeg daar ook nog het trekvermogen van 1.800 kg aan toe en je begrijpt dat er heel wat mogelijkheden zijn voor bepaalde klanten. Denk bijvoorbeeld aan eigenaars van paarden.

Conclusie

De Mercedes C-Klasse All Terrain biedt een meerwaarde die de meeste SUV’s vandaag vergeten zijn. Als het dan toch allemaal om mode draait, heeft de huidige mode dan niet lang genoeg geduurd? Laten we voortaan kiezen voor meer elegantie.

Mercedes C All-Terrain 2021 dashboard

Mercedes C-Klasse All Terrain: technische fiche

Motor: viercilinder, turbodiesel, mild hybrid, 1.993 cc ; 200 pk (+20) bij 3.600 tr/min ; 440 Nm (+200) bij 1.800 tot 2.800 tr/min

Aandrijving: op de vier wielen

Versnellingsbak: negentrapsautomaat

L/B/H (mm): 4.755/1.820/1.494

Leeggewicht (kg): 1.875

Koffervolume (l): 490 – 1.510

Tank (l): 40

0 tot 100 km/u (sec.): 7,2

Prijs: € 56.507 btw incl.

Vermogen: 200 pk

Topsnelheid: 231 km/u

Gem. verbruik: 5 l/100 km

CO2: 131 g/km

Andere motorisaties:

C 200: 204 pk ; 6,9 l/100 km ; 231 km/h ; € 55.297 btw incl.

Score van de redactie

Pluspunten

  • Origineler dan de zoveelste SUV
  • Minder gulzig dan een SUV
  • Blijft elegant
  • Echte terreinvaardigheden

Minpunten

  • Beheersing van rolneigingen kan beter
  • Ophanging niet regelbaar in de hoogte

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook