Autotests

TEST Opel Grandland: Familietrekjes

Opel bracht zijn grootste SUV in lijn met de nieuwe huisstijl die naar het merkverleden verwijst en profiteerde van deze gelegenheid om de uitrusting up-to-date te brengen. Een geslaagde operatie?

Geschreven door Alain De Jong | 22/12/2021

Bij deze update verliest de SUV de ‘X’ in zijn naam en heet nu dus gewoon Grandland. Esthetisch is de ‘Opel Vizor’ in de snuit zeker geslaagd te noemen: deze doorlopende front bezorgt dit model een moderne look die duidelijk in lijn ligt met de nieuwe merkidentiteit, en de verwijzing naar de ‘oermodellen’ van het Duitse merk, zoals de Manta, geeft meteen aan welke evolutie het gamma heeft doorgemaakt. De Manta was een sportief model gericht op rijplezier, terwijl de Grandland een gezinswagen is die vooral rijcomfort hoog in het vaandel draagt.

Overtuigende hybride

Test Opel Grandland

Deze crossover heeft nog een GS Line-uitvoering, maar echt sportieve modellen met het GSi- of OPC-label ontbreken al even in het Opel-aanbod. Dit neemt natuurlijk niet weg dat het huidige gamma prima overeenstemt met de marktvraag, zoals ook deze Grandland met een hybride aandrijving, als alternatief voor de klassieke motoren (1.2 benzine en 1.5 diesel), die zeker de professionele rijders kan aanspreken.

Er is keuze uit twee hybride varianten met een 1,6 liter benzinemotor die bijstand krijgt van een elektromotor. De voorwielaangedreven versie is goed voor een systeemvermogen 225 pk, terwijl de uitvoering met vierwielaandrijving 300 pk levert dankzij een extra elektromotor op de achteras. Beide kunnen ze ongeveer 65 kilometer zuiver elektrisch rijden op de batterij met een capaciteit van 13,2 kWh. De combinatie met de automaat zet aan tot ontspannen en comfortabel rijden. De rust wordt enkel wat verstoord als de benzinemotor bij een tussenspurt wordt aangesproken.

Aandacht voor veiligheid

Verder kreeg de Grandland ook een geactualiseerde uitrusting met interessante items als de efficiënte IntelliLux LED-pixel-verlichting of de Night Vision die via infraroodcamera’s speurt naar voetgangers of dieren in het donker tot 100 meter voor de auto. Leuk daarbij is dat de vernieuwde Opel Grandland concurrentieel geprijsd blijft. Voor 30.500 euro heb je al de basisversie met de 1,2 liter benzinemotor. De hybride met 225 pk kost 43.450 euro en het topmodel Hybrid4 met 300 pk verandert voor 49.950 euro van eigenaar.

Conclusie

De Opel Grandland Hybrid4 is weer helemaal bij de tijd en is zowel esthetisch als budgettair een degelijk alternatief in zijn klasse.

De Grandland 1.6 Hybrid4: Technische fiche

Test Opel Grandland

Motor: 4 cil, benzine, turbo, plug-in hybrid, 1.598cc ; 300 pk bij 5.500 t/min ; 520Nm bij 1.650 t/min.

Aandrijving: naar de vier wielen

Versnellingsbak: 8-trapsautomaat

L/B/H (mm): 4.477/1.906/1.609

Leeggewicht (kg): 1.750

Koffervolume (l): 390-1528

Tank (l): 43

Elektrisch rijbereik (km): 65

0-100 km/u (sec.): 6,1

Prijs: 49.950 € BTWi

Vermogen: 300 pk

Top: 235 km/u

Gem. verbruik: 1,3 l/100km

CO2: 30 g/km

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook