Autotests

TEST Tesla Model X: eindelijk in Europa

De Tesla Model X is de eerste volledig elektrische SUV op de markt, die niet enkel innoveert met zijn aandrijving, maar ook met een reeks unieke eigenschappen. Te beginnen met zijn «Falcon» vleugeldeuren! 

Nicolas Joannès Nicolas Joannès | Gepubliceerd op 9 sep. 2016 | Leestijd: 7 min

Na de Roadster en de Model S berline, toonde Tesla in 2012 een eerste concept van een elektrische SUV, alvorens daarmee uit te pakken op de salons van Detroit en Genève de volgende jaren. Door enkele problemen liep de commercialisering van het Model X echter heel wat vertraging op om pas eind vorig jaar op de Amerikaanse markt te komen. Deze zomer doken dan eindelijk de eerste exemplaren op de Europese wegen op.

Sportieve prestaties

Advertentie – lees hieronder verder

Maar waarom, verduiveld, werd er zo uitgekeken naar dit Model X? En waarom werd er zoveel over gesproken? Omwille van verschillende redenen, maar de voornaamste is natuurlijk dat het gaat om de eerste SUV op de markt die beroep doet op een 100% elektrische aandrijving. Het Model X is gebaseerd op het platform van het Model S en neemt er ook tal van technische oplossingen van over, zoals de motoren.

Hij zal in België beschikbaar zijn in drie versies, steeds met vierwielaandrijving. De 75D fungeert als basismodel en biedt een theoretisch rijbereik van 417 km. Opgepast: zelfs aan deze instapversie hangt een prijskaartje van 100.600 euro. Het Model X zal eveneens verkrijgbaar zijn in 90D-versie met een rijbereik van 489 km en sterkere prestaties. Maar wie echt maximale prestaties wil, komt terecht bij de potente P90D met een prijskaartje van 144.600 euro. Daarmee rijdt het Model X vrijwel iedereen los in rechte lijn, van een premium Duitse SUV tot een echte sportwagen. Te gek voor een gezinswagen met 7 zitplaatsen! Ondanks zijn gewicht van 2,5 ton suist de SUV in amper 3,4 seconden van 0 tot 100 km/u. Zijn geheim? Het koppel van 967 Nm, dat vanaf 0 t/min. beschikbaar is, katapulteert de Tesla als een projectiel uit de startblokken.

Rijgedrag op niveau

Uiteraard moet het Model X het in de bochten en de remzones afleggen tegen een echte sportwagen, gezien zijn aanzienlijk gewicht. Maar desondanks merkten we op het kleine testparcours dat Tesla ons voorschotelde, dat deze grote SUV een rijgedrag vertoont dat sterk aanleunt bij het Model S. Dankzij zijn bijzonder laag zwaartepunt gaat het Model X vlak door de bocht en stuurt vrij direct. Ook het comfort is afdoende, maar de demping valt wel stug uit voor de passagiers, zeker als de optionele 22” velgen gemonteerd werden.

Valk?

De bestuurder zal zeker de gigantische panoramische voorruit – de grootste die op een seriewagen wordt aangeboden – appreciëren, die een bijzonder ruim zicht verzekert. De passagiers achteraan kunnen er eveneens van meegenieten, maar dat is niet het belangrijkste aandachtpunt op de achterbank!

Eén van de belangrijkste eigenschappen van het Model X is namelijk het elektrisch openen van de achterdeuren met een kinematica geïnspireerd op roofvogels, zoals een valk of ‘falcon’ in het Engels. Deze Falcon-vleugeldeuren bieden op hun beurt een ongeziene toegang tot de plaatsen achteraan om daar zelf intrek te nemen of een kindje in een zitje te installeren. Bovendien kunnen ze dankzij de dubbele scharnierpunten geopend worden met slechts 30 cm ruimte naast de wagen, waardoor het dus zeker niet nodig is de Tesla steeds in een uithoek van de parking te plaatsen. Wel moet de garage 2,20 meter hoog zijn om te vleugeldeuren ongestoord open te laten zwaaien. Als de afstand onvoldoende is, wordt dat aangegeven door sensoren om contact met de muren of het plafond te vermijden. Ze beletten echter niet dat kinderen tussen deze elektrische deuren geklemd kunnen raken.

Zeer praktische aspecten

Eerder zeldzaam in een seriewagen is dat de vijf voorste stoelen onafhankelijk van elkaar elektrisch in twee richtingen geregeld kunnen worden. De stoelen op de derde rij zijn vooral geschikt voor korte ritjes of passagiers kleiner dan 1,80 meter omdat de hoofd- en knieruimte vrij krap uitvalt. Verder zal het u evenmin verrassen dat de koffer zich volledig elektrisch opent. Net zoals in het Model S is het laadvolume zeer aanzienlijk, zeker met de extra ruimte van 187 liter onder de kap vooraan.

De bestuurder krijgt bij het elektrisch openen van zijn deur eveneens bijstand van de Autopilot die reeds op het Model S wordt aangeboden. Deze technologie laat de wagen toe op de snelweg zeer efficiënt autonoom te rijden, zoals we reeds eerder konden testen. Tenslotte halen we uit de lange lijst van speciale eigenschappen van dit model nog het trekvermogen van 2.170 kg aan, naast de zeer efficiënte luchtfiltering en de specifieke structuur van dit model, die – volgens Tesla – toelaat een veiligheidsniveau te bereiken dat het model vijf Euro NCAP-sterren zou opleveren, net zoals het Model S. 

Besluit

De Tesla Model X innoveert op meer dan één vlak en komt met een enorme voorsprong op zijn concurrenten op de markt. Hij overtuigt met tal van kwaliteiten, maar eist ook een stevige prijs voor zijn exclusiviteit in het segment. Niet alleen met zijn aanschafprijs, maar ook met zijn lange levertijd, die al tot meer dan een jaar kan oplopen.

+

Geweldige prestaties

Rijgedrag

Talrijke features

Prijs

Levertijd

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon