Belastingen

Belasting op bedrijfsvoertuigen in België: een gunstiger regime

Er rijden veel bedrijfsvoertuigen rond in België. Het gebruik ervan is uiteraard noodzakelijk voor bepaalde beroepen of voor het goederenvervoer, maar ze worden ook steeds populairder bij het grote publiek dat de verschillende troeven, waaronder een gunstigere belasting, heeft ontdekt. Dat vraagt een verduidelijking.

Geschreven door David Leclercq | 19/05/2021

De markt van bedrijfsvoertuigen floreert in België. Op onze wegen rijden er meer dan 900.000 rond. De verkoop van nieuwe bedrijfsvoertuigen draait jaarlijks rond de 15.000 eenheden. Deze voertuigen zijn uiteraard essentieel voor vele beroepen waarvoor het transport van zwaar materieel of omvangrijke voorwerpen noodzakelijk is. Daarnaast hebben bedrijfsvoertuigen of lichte vrachtauto’s ook veel particulieren weten te verleiden die er een middel in vonden om minder belasting te betalen.

Lichte vrachtauto

Als we spreken over een lichte vrachtauto, dan denken we waarschijnlijk in de eerste plaats aan het busje van de vakman om de hoek. Een lichte vrachtauto kan echter vele vormen aannemen en kan daarom ook een voertuig zijn dat aangepast is voor dagelijks privégebruik. Natuurlijk gelden er enkele beperkingen, maar voor sommige gebruikers wegen die op tegen de belastingvoordelen die aan de lichte vrachtauto’s worden toegekend. Een eerste belangrijke stap is na te gaan wat wordt beschouwd als een lichte vrachtauto:

  • een voertuig met een toegestaan gewicht van niet meer dan 3.500 kg;
  • waarvan de lengte van de laadruimte ten minste 50% van de lengte van de wielbasis moet bedragen;
  • de laadruimte moet uitgerust zijn met een vaste horizontale vloer over het gehele oppervlak, vrij van bevestigingspunten voor extra banken, stoelen of veiligheidsgordels.

Wie mag ze gebruiken?

Bedrijfsvoertuigen of lichte vrachtauto’s zijn niet enkel voorbehouden aan professionele gebruikers. Iedereen kan er een kopen, of zelfs een klassiek voertuig kopen (bv. een break) en dat ombouwen tot een lichte vracht door het verwijderen van de achterstoelen en op voorwaarde dat de lengte van de laadvloer groter of gelijk is aan 50% van de wielbasis (d.w.z. de afstand tussen de voor- en achterwielen). Het voordeel: een verlaagde belasting en een hogere aftrekbaarheid, voorlopig althans.

Een overzicht:

  • Geen belasting op inverkeersstelling (en geen CO2-malus in Wallonië);
  • Verlaagde verkeersbelasting, variërend van maximaal 40 tot 150 €;
  • Voertuiggerelateerde kosten (afschrijving van de aankoopprijs, financieringsrente, verzekering, belastingen, brandstof, onderhoud, parkeerkosten, enz.) zijn 100% aftrekbaar van professioneel gebruik, terwijl voor privévoertuigen deze kosten voor slechts 75% van het professionele gebruik aftrekbaar zijn. Opgelet echter want een aangekondigde belastinghervorming voorziet dat dit aftrekpercentage vanaf 2026 nog slechts 50% zal bedragen;
  • Recht op versnelde (degressieve) afschrijving;
  • BTW 100% aftrekbaar voor professioneel gebruik en tot 50% voor voertuigen bestemd voor privégebruik.

Enkele beperkingen voor een lichte vrachtauto

Het is in ieder geval duidelijk dat een voertuig enkel als een bedrijfsvoertuig kan worden beschouwd indien er een aanzienlijke laadruimte aanwezig is. Dit betekent dat in een klassieke auto die wordt getransformeerd de achterstoelen moeten verdwijnen, waardoor er slechts 2 zitplaatsen aan boord overblijven. Toch bestaat er trucje: voor wie het vervoer van gezinsleden (of passagiers) een absolute noodzaak is, bestaan er busjes of pick-ups met een zogenaamde dubbele cabine die het net mogelijk maken om over een interieur te beschikken dat plaats biedt aan maximaal 5 personen (zie verder voor enkele zeer lange lichte vrachtauto’s). Een andere beperking is de verplichting om jaarlijks naar de technische controle te gaan en niet pas vanaf het 4e jaar.

Wat zijn de besparingen?

Het spreekt voor zich dat het nut om over te stappen naar een lichte vrachtauto interessanter is in het geval van een groot voertuig. Voor een break met een bescheiden motor (zeker bij een geringe cilinderinhoud) zal de winst inderdaad symbolisch zijn. Als je echter geïnteresseerd bent in bijvoorbeeld een Volkswagen Touareg 3.0 TDI 211 pk van iets meer dan 63.000 euro, kost de BIV je 4957 € in Wallonië en Brussel + (375 € CO2-malus) en bijna 850€ verkeersbelasting. In Vlaanderen is het wat goedkoper: 1675€ BIV en een goede 1000€ aan verkeersbelasting. Voor de Amarok pick-up uitgerust met dezelfde motor, maar in een iets krachtiger (258 pk) variant, bedraagt de aankoopprijs ongeveer 60.000 €, maar met de BTW 50% aftrekbaar als je een particulier bent (of 100% als je hem professioneel gebruikt). En voor de belastingen: geen BIV en slechts 154 € verkeersbelasting per jaar. Dat maakt dus een groot verschil en dat in alle drie de regio’s. Opgelet echter, want de overheid gaat vanaf 2026 nieuwe regels invoeren in verband met de elektrische vergroening van de bedrijfsvoertuigen. Dan zou de aftrekbaarheid nog slechts 50% bedragen en niet meer de huidige 100%.

Kan een sportwagen ook een bedrijfsvoertuig zijn?

Wil je een bijvoorbeeld een Audi RS6 die 100% aftrekbaar is? Dat is mogelijk, maar zoals aangehaald zal die dan slechts twee plaatsen hebben en moet je er elk jaar mee naar de keuring. Er zijn tal van bedrijven die deze transformatie uitvoeren. Ze verwijderen de bevestigingspunten van de stoelen en veiligheidsgordels en monteren een laadvloer met een 20 cm hoge rand achter de voorstoelen om de lading tegen te houden bij het remmen. Reken op 1500 tot 2000 euro voor de transformatie van het voertuig en de homologatie ervan.

Wat is een dubbele cabine?

Wagens met een zogenaamde ‘dubbele cabine’ zijn voertuigen met 2 rijen zitplaatsen en kunnen daardoor meer mensen vervoeren. Wel moet de minimale lengte van de laadvloer gelijk zijn aan minstens 50% van de wielbasis. Let op: in het interieur van deze dubbele cabinevoertuigen moet een scheidingswand tussen de zitruimte en de laadruimte aangebracht zijn.

Pick-up: nog steeds als bedrijfsvoertuig beschouwd

Pick-ups zijn natuurlijk verkrijgbaar in een versie met dubbele cabine. Dat is trouwens hun grote troef. Daarmee bereikt de laadruimte vaak niet langer 50% van de laadlengte. Wat betekent dat? Niets, want pick-ups worden steeds beschouwd als lichte vrachtauto, ook deze versies met dubbele cabine die afwijken van de basisregel. Let wel, Vlaanderen is van plan om de voordelen af te schaffen voor wie de pick-up niet voor professionele doeleinden inzet, althans voor ‘nieuwe’ gebruikers.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's