België gebruikt intelligente verkeerslichten om snelheidsovertredingen te bestraffen

Terwijl er steeds meer automatische flitsers verschijnen op onze wegen, hebben de autoriteiten nog andere drukkingsmiddelen tegen automobilisten. Zoals verkeerslichten die reageren op snelheid. De gemeente Ukkel heeft er zonet geïnstalleerd. Een nieuw middel dat veralgemeend wordt?

Gepubliceerd op 4 juni 2024
Leestijd : 3 min

Deel

België gebruikt intelligente verkeerslichten om snelheidsovertredingen te bestraffen

De afgelopen jaren is het arsenaal aan middelen dat de autoriteiten gebruiken in de strijd tegen snelheidsovertredingen aanzienlijk uitgebreid. Dit is te danken aan het gebruik van nieuwe technologieën (radars, camera’s …). Binnenkort wordt met artificiële intelligentie de druk nog wat opgevoerd.

Van alle soorten radarsystemen is het intelligente verkeerslicht misschien wel het minst bekende. In de praktijk detecteren deze lichten elk bewegend voertuig op een afstand van enkele tientallen meters. Deze lichten worden beheerd door een programmeerbare controller en zijn uitgerust met twee radars met dopplereffect. Ze springen op groen als een automobilist de snelheidslimiet respecteert, maar springen op rood als de snelheidslimiet overschreden wordt. Het resultaat: de automobilist wordt als straf gedwongen om voor niets te stoppen. Het systeem wordt al op grote schaal gebruikt in enkele Europese landen, waaronder Frankrijk en Spanje. En voor het eerst ook in België.

In Brussel en binnenkort ook elders?

De gemeente Ukkel (Brussel) heeft dergelijke intelligente verkeerslichten aangekocht en geïnstalleerd. In eerste instantie zijn ze geïnstalleerd rond de scholen Notre-Dame de la Consolation en Kinder- en Jeugdzorg Ukkel Calevoet. Het doel is duidelijk: overstekende kinderen op dit kruispunt beschermen en werken aan preventie in plaats van repressie.

26616333

Advertentie – lees hieronder verder

Blijkbaar werkt het systeem, als we afgaan op de ervaringen in de buurlanden. In Frankrijk bijvoorbeeld zagen gemeentes met zulke intelligente verkeerslichten 10% minder snelheidsovertredingen. Bovendien geloven de ondervraagde automobilisten dat het systeem doeltreffend is: 87% van hen houdt zich aan de regels.

Op grotere schaal?

Er zijn momenteel geen plannen om deze intelligente verkeerslichten in heel België uit te rollen. Onze verkeerslichten zijn al intelligent, maar ze werken volgens een andere logica: de camera’s en sensoren worden uitsluitend gebruikt om de verkeersdoorstroming te verbeteren, met name door voorrang te geven aan het openbaar vervoer en aan gebruikers van zogenaamde ‘actieve’ vervoersmiddelen (voetgangers, fietsers enzovoort). Maar verder dan dit gaat het niet. Het valt nog af te wachten of het initiatief in Ukkel navolging krijgt.

Wie denkt dat het wel veilig is om door het rood te rijden, riskeert vervolging. In België wordt door het rood licht rijden beschouwd als het in gevaar brengen van de veiligheid van anderen of het veroorzaken van een ernstig ongeval. Het is een overtreding van de derde graad. De boete bedraagt normaliter 174 euro, maar wordt verdubbeld bij recidive. In theorie kan door het rood rijden tussen 165 en 2.750 euro kosten als je voor de rechter verschijnt (afhankelijk van de beoordeling van de rechter). Maar de straffen kunnen nog zwaarder zijn: de overtreding kan ook leiden tot een intrekking van het rijbewijs van 15 dagen of een totaal rijverbod van 8 dagen tot 5 jaar.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.