Buzz

4000 luxewagens liggen op de zeebodem

Het vrachtschip Felicity Ace is voor de kust van de Azoren gezonken met 4.000 auto’s van de Volkswagen Groep aan boord, waaronder ook vele Porsches, Bentley’s en Lamborghini’s. De schade loopt op in de vele miljoenen euro’s. De oorzaak ligt mogelijk bij de accu’s van de elektrische wagens die vuur hebben gevat.

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 2 mrt. 2022 | Leestijd: 2 min

De Felicity Ace vatte twee weken geleden vuur in volle zee en de bemanning kreeg de brand niet geblust en moest zelfs van boord gaan om zich in veiligheid te brengen, waarna het vrachtschip even stuurloos rondzwalpte. Er werd verwezen naar de elektrische auto’s waarvan de batterijen moeilijk geblust raakten, maar de jongste dagen leek alles weer controle en had men er goede hoop in de kostbare lading nog te kunnen redden.

Miljoenenverlies

Felicity Ace en feu Lamborghini Aventador

Advertentie – lees hieronder verder

Aan boord bevonden zich namelijk meer dan 4.000 auto’s van de Volkswagen Groep: ruim 1.100 Porsches, 189 Bentley’s en enkele unieke Lamborghini’s Aventador van de laatste lichting van dit model. Het spreekt voor zich dat de constructeur alles in het werk stelde om deze kostbare lading te bergen.

Dat leek de goede kant uit te gaan, maar nu meldt de Portugese kustwacht dat de Felicity Ace alsnog is gezonken. Dat betekent dat er zo’n 400 kilometer voor de kust van de Azoren nu 4.000 autowrakken op de zeebodem liggen, op 3.000 meter diepte waardoor een snelle berging uitgesloten is. Bloomberg schat het verlies van deze kostbare lading op zo’n 360 miljoen euro.

Dit is niet alleen een pijnlijke financiële aderlating voor de Volkswagen Groep, maar het incident komt ook bijzonder ongelegen door het tekort aan microchips dat het moeilijk maakt om de productie snel op te voeren om de vernielde voertuigen te vervangen.

Accu’s in de fik?

4000 luxewagens liggen op de zeebodem

Over de oorzaak van de brand op de Felicity Ace heerst nog onduidelijkheid. Begon het met een brand van de installaties van het schip zelf? Of vatte een lithium-ion accu van een van de elektrische auto’s van de lading vuur? Dat zal het onderzoek moeten uitwijzen. Zeker is dat een brandende lithium-ion batterij zeer moeilijk snel te doven is en vaak nog uren of dagen nasmeult. Vandaar het protocol van de brandweer om een brandende elektrische auto minstens 24 uur in een waterbak te dompelen. Dat is dus ook uiteindelijk met de Felicity Ace gebeurd, maar dan op een heel spectaculaire en dramatische manier…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon