Buzz

Bewusteloze bestuurder rijdt 25 km met cruisecontrol

Vorig weekend werd een schijnbaar bewusteloze bestuurder achter het stuur van een Renault Clio opgemerkt op de E314. Uiteindelijk kon de politie het voertuig stoppen en werd de man naar het ziekenhuis gebracht. De spookrit duurde maar liefst 25 kilometer dankzij (of desondanks?) de rijhulpmiddelen van het voertuig.

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 17 aug. 2022 | Leestijd: 3 min

De hele situatie wordt momenteel nog onderzocht, maar het voorbije weekend schrokken verscheidene automobilisten zich een hoedje toen ze een wagen opmerkten op de E314 in Limburg die over de weg zwalpte met een persoon achter het stuur die blijkbaar niet meer bij bewustzijn was. Toch bleef de Renault Clio verder rijden over een afstand van 25 kilometer tussen Genk en Halen zonder van de weg af te raken.

Hoe is dat mogelijk? Blijkbaar was de Clio uitgerust met van tal van veiligheidssystemen zoals een adaptieve cruisecontrol en een actieve rijstrookbewaking (of lane keeping assist). Daardoor bleef de wagen zijn snelheid behouden, maar reed hij ook netjes in zijn rijvak dankzij de stuurcorrecties en botste hij niet op voorliggers aangezien de snelheid steeds werd aangepast.

Advertentie – lees hieronder verder

Wegpolitie kwam tussen

boetes duurder

Van dat laatste rijhulpsysteem profiteerde de Wegpolitie om het ‘spookvoertuig’ voorzichtig tot stilstand te brengen door voor Clio te gaan rijden, zodat de adaptieve cruisecontrol mee de wagen vertraagde. Uiteindelijk slaagde men erin de Renault naar een onverharde middenberm te leiden, zonder dat er gewonden vielen of de voertuigen schade opliepen. Een wonder op zich gezien de hachelijke situatie.

Eens de Clio tot stilstand was gebracht, kon de nog steeds bewusteloze bestuurder naar het ziekenhuis afgevoerd worden. Daar werd hij aan een onderzoek onderworpen om de oorzaak van zijn toestand te bepalen die tot een ernstig ongeval had kunnen leiden.

Meer of minder risico?

Tegelijk kunnen we ons de vraag stellen of de rijhulpmiddelen hier voor de redding hebben gezorgd door de wagen op de goede koers te houden? Of werd er net meer risico gecreëerd doordat de auto vrijwel ongestoord verder bleef rijden, terwijl de chauffeur duidelijk geen controle meer over het stuur had? Had een alertheidscontrolesysteem hier de rit misschien vroeger kunnen beëindigen?

Het is in ieder geval een interessante case voor de ontwikkelaars van de rijveiligheidssystemen in de auto-industrie, die steeds meer dispositieven in de hedendaagse wagens plaatsen die echter niet onfeilbaar zijn, zoals bleek tijdens deze ‘spookrit’ in Hasselt.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon