Coyote, bekend van zijn flitswaarschuwingstechologie, is eigenlijk een databedrijf dat veel te weten komt over de situatie op de weg aan de hand van zijn 5 miljoen leden tellende community. Die vertelt hen niet alleen waar er mobiele radars staan, spookrijders zijn gesignaleerd of er zich andere verkeersstoringen voordoen, maar ook hoe braaf de Belg zich aan trajectcontroles houdt en waar er gevaarlijke bochten liggen. Het bedrijf heeft er van die laatste in België 22.300 geïdentificeerd en gebruikt deze informatie om zijn gebruikers onderweg te waarschuwen met als doel het aantal ongevallen te verminderen.
Duidelijk dalende trend
Op basis van de gegevens van zijn uitgebreide gebruikersnetwerk ziet Coyote een duidelijke verandering in het rijgedrag op risicovolle bochten. In 2019 bedroeg de gemiddelde snelheid bij het naderen van een bocht met een limiet van 50 km/u 44,2 km/u, terwijl dat in 2024 is gedaald naar 39,4 km/u. Binnen de bochten zelf daalde de snelheid van 45,4 km/u naar 40,3 km/u, en bij het verlaten ervan rijden bestuurders nu rond de 41,1 km/u, vergeleken met 46 km/u in 2019. Eenzelfde patroon tekent zich af in zones waar hogere snelheidslimieten gelden: in bochten met een limiet van 70 km/u daalde de snelheid van 63 km/u naar 56,7 km/u, en in 90km/u-zones van 70,2 km/u naar 62,2 km/u.
De resultaten wijzen maar op één ding: de waarschuwingen, die ofwel via het navigatiesysteem, een kastje van Coyote of een smartphone worden gegeven, missen hun effect niet. Bestuurders reageren erop en passen hun snelheid in gevaarlijke zones aan. “De gegevens tonen aan dat Coyote bestuurders helpt hun snelheid te verlagen en deze beter af te stemmen op de omstandigheden van gevaarlijke bochten,” verklaart Vincent Hébert, directeur van Coyote Systems in La Capitale. Bestuurders die risicovolle bochten naderen, krijgen twee soorten waarschuwingen afhankelijk van hun snelheid. Bij een snelheid onder de aanbevolen limiet waarschuwt het systeem voor een “gevaarlijke bocht” en afficheert de ideale snelheid om die veilig te nemen. Bij een snelheid boven de limiet volgt een directe aanmaning om “langzamer te rijden”. De resultaten van Coyote illustreren hoe vooral het gerichte gebruik van data meehelpt om autobestuurders te sensibiliseren. Daarbij is het belangrijk om op het gepaste tijdstip de juiste info te geven, in plaats van onophoudelijk waarschuwingen te laten rinkelen zoals de verplichte snelheidsassistent ISA (Intelligent Speed Assistant) doet. Minder frustratie lijkt de doeltreffendheid te verhogen.
Advertentie – lees hieronder verder
Ook trajectcontroles missen hun effect niet
Voor een optimaal resultaat brengt Coyotes voorspellende systeem meer dan 200 criteria in rekening, zoals de hoek van de bocht, weertype en vertragingstijd, om de veiligste snelheid voor elke locatie te berekenen. “Ons algoritme analyseert talloze factoren – van de bochtige weg tot de verkeersdichtheid – en biedt een aanbevolen snelheid voor optimale veiligheid,” vervolgt Hébert. De snelheidsaanbevelingen van Coyote passen zich aan verschillende rijomstandigheden aan en willen zo de veiligheid op de Belgische wegen verbeteren.
Naast bochten benadrukt Coyotes data ook het positieve effect van trajectcontroles in België. Uit een analyse van vijf locaties – waaronder delen van de E411 bij Namen en de E42 nabij Bergen – blijkt dat bestuurders de trajectcontrole vaak iets te snel naderen, rond de 122 tot 126 km/u. Binnen de gecontroleerde zone passen ze hun snelheid aan tot tussen 119 en 121 km/u en houden deze lagere snelheid vaak nog enkele kilometers na het einde van de controle vol. Deze “blijvende invloed” van trajectcontrole toont hoe snelheidscamera’s ook buiten hun zone een positief effect hebben op het rijgedrag. “De data laten duidelijk zien dat het effect van trajectcontrole zelfs na de gecontroleerde zone doorwerkt,” aldus Hébert.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be