Uit de jaarlijkse studie van het Franse Observatoire Cetelem blijkt dat jonge mensen wereldwijd nog steeds sterk gehecht zijn aan hun auto, ondanks de hoge kosten,. Zij beschouwen het voertuig als essentieel voor hun dagelijkse leven en voorspellen zelfs dat de auto in de toekomst een nog belangrijkere rol zal spelen.
Auto zal niet verdwijnen
In de studie, uitgevoerd in 14 landen, waaronder België, Frankrijk en Duitsland, zegt bijna de helft van de ondervraagden onder de 30 jaar (47%) dat de auto een prominentere plaats zal innemen in de toekomst. Dit staat in contrast met de oudere generaties, van wie slechts 33% hetzelfde voorspelt. De jongere generatie ziet de auto dus niet verdwijnen, maar eerder evolueren. Een generatiekloof dus, maar een waarop de automerken kunnen oogsten.
Wat vooral opvalt, is de positieve houding ten opzichte van elektrische auto’s. De helft van de jongeren beschouwt de elektrische wagen als “vooruitgang” en “milieuvriendelijker” dan traditionele voertuigen. Twee derde (63%) denkt zelfs dat elektrische auto’s de verbrandingsmotoren definitief zullen vervangen en steunen op deze manier het plan van de Europese Unie om de verkoop van verbrandingsmotoren te verbannen in 2035. Dit enthousiasme voor elektrische voertuigen ligt aanzienlijk hoger dan bij de 50-plussers, waar slechts 47% gelooft in het volledig wegduwen van verbrandingsmotoren.
Advertentie – lees hieronder verder
Tegenstrijdigheden en milieu-impact
Hoewel jonge bestuurders positief zijn over elektrische voertuigen, erkennen ze ook dat de auto een rol speelt in de klimaatverandering. Maar liefst 44% van de jongeren is van mening dat de auto de voornaamste oorzaak is van de opwarming van de aarde, terwijl dit bij de senioren slechts 30% is. Vooral in China en Turkije wordt deze bezorgdheid uitgesproken, waar 60% van de jongeren akkoord gaat met de stelling dat auto’s bijdragen aan het klimaatprobleem.
Opvallend is dat deze bezorgdheid zich helemaal niet vertaalt in een wijzigend koopgedrag. Slechts 4% van de jongeren weigert een auto te bezitten vanwege de milieu-impact. Ze zijn echter wel kritischer dan ouderen over de inspanningen van autofabrikanten om milieuvriendelijke voertuigen te produceren. Maar de helft van de jongeren vindt dat fabrikanten voldoende inspanningen leveren om duurzamere voertuigen te ontwikkelen.
België zit op het gemiddelde
Opvallend is dat bijna acht op de tien jongeren aangeven dat de auto onmisbaar is in hun dagelijks leven. Dit percentage ligt zelfs hoger dan bij de oudere generatie, waar 70% de auto als noodzakelijk beschouwt. Daarnaast blijft 80% van de jongeren “gehecht” aan hun voertuig, waarbij dit cijfer in China zelfs oploopt tot 97%. In België gaat het om 83% van de ondervraagden, wat pal op het gemiddelde ligt dat de studie voor zowel Europa als de wereld vastlegt. Opvallend dat het cijfer in ons land, waar werkgevers via het mobiliteitsbudget een van de beste alternatieven kan aanbieden, toch zo hoog blijft.
Toch experimenteren jongeren ook graag met andere vervoersmiddelen. Zo gebruikt 69% regelmatig de fiets, terwijl toch 56% aan carpooling doet. Het bijzondere is ook hier weer de generatiekloof en dat deze cijfers veel hoger liggen dan bij de senioren, waar slechts respectievelijk 52% en 23% gebruikmaakt van deze vervoersopties. Het staat in ieder geval vast dat verschillende generaties heel anders naar mobiliteit kijken.
Voor autofabrikanten biedt dit zowel kansen als uitdagingen: jongeren blijven trouw aan het gemak en de vrijheid die de auto biedt, maar ze verwachten wel een milieubewuste transitie en menen dat er nog te weinig in die richting wordt ondernomen door de merken. Dit lijkt erop te wijzen dat de toekomst van de auto gegarandeerd is als de lopende investeringen in batterijtechnologie en de overgang naar elektrisch rijden een succes wordt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be