Na de Tweede Wereldoorlog begon Volkswagen auto’s te produceren onder toezicht van het Britse leger. In 1949 werd het bedrijf 100 procent Duits. De expansie ging gestaag door. De Volkswagen (die al snel de bijnaam Kever kreeg) was ook echt een auto voor het volk en paste evengoed bij het burgerlijke als militaire leven. Het probleem was dat de Kever het enige model van de constructeur was, die daardoor naast bepaalde contracten greep. Daarom creëerde Volkswagen de Type 18A, een versie van de Kever met langere wielbasis.
Overlever
De Type 18A viel in de smaak bij de Duitse politie, die besloot om het chassis te laten aankleden door vier koetswerkbouwers, waaronder Papler. Dit bedrijf uit Keulen ontwierp een open carrosserie met vier stalen deuren. Naar verluidt werden tussen 1951 en 1952 tweehonderd exemplaren gebouwd, waarvan er vandaag nog maar acht bewaard zijn gebleven.
Advertentie – lees hieronder verder
Stevige prijs
Eén daarvan staat momenteel te koop bij Porsche Centrum Gelderland in Nederland. Deze Papler Kever heeft meer dan dertig jaar in een privécollectie doorgebracht. Hij verkeert nog in originele staat, maar draagt wel de sporen van het intensieve gebruik tijdens zijn politiecarrière. Deze zeldzame auto wordt aangeboden voor 144.900 euro, een opmerkelijke prijs voor wat oorspronkelijk een auto voor het volk was.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be