Oldtimers

Meer oldtimers te laat (of niet) op autokeuring

Sinds 2018 is de periodieke autokeuring ook verplicht voor oldtimers in ons land. Maar dat verloopt blijkbaar niet van een leien dakje, aangezien klassieke auto’s steeds vaker te laat (of niet) worden aangeboden. Hoe komt dat?

Geschreven door Alain De Jong | 08/06/2022

Hoewel oldtimers in vele gevallen hobbyvoertuigen zijn die door hun eigenaars gekoesterd worden en zelden op de baan komen, moet hun rijveiligheid toch verzekerd blijven. In die context voerde de overheid ook een keuring in voor oldtimers. Dat zijn oudere wagens die de leeftijd van 30 jaar hebben bereikt. Voor 2018 volstond daarvoor een eenmalige keuring bij de inschrijving door de nieuwe eigenaar van het voertuig en was de kous af.

Maar sindsdien bestaat er in ons land dus ook een periodieke keuring voor oldtimers. Die technische keuring moet jaarlijks gebeuren voor voertuigen tussen 25 en 30 jaar (ook met O-plaat), om de 2 jaar voor oldtimers tussen 30 en 50 jaar en om de 5 jaar voor wagens ouder dan 50 jaar.

Advertentie

27% te laat voor autokeuring

oldtimer rally

Uit de cijfers van minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) blijkt die technische controle voor oldtimers echter niet zo vlot te verlopen, aangezien in 2021 steeds meer eigenaars hun wagen te laat of niet aanboden voor de keuring, meldt Belga. Maar liefst 27% was te laat op de afspraak, tegenover slechts 16% voor de ‘gewone’ auto’s. Bovendien werd er een stijging van 10% genoteerd tegenover een jaar eerder.

Over de oorzaken heerst nog onduidelijkheid. Er was de coronaperiode met langere wachttijden door de beperktere capaciteit bij de autokeuring. En daarnaast zijn er ook de aangepaste en strengere regels dan voorheen, waardoor sommige eigenaars meer aarzelen om hun voertuig nog in het verkeer te brengen of problemen ondervinden om hun wagen conform te krijgen.

Nochtans kreeg volgens de cijfers van de minister 56% van de oldtimers die werden gekeurd bij de eerste keer een groene kaart. De voornaamste redenen voor het afkeuren van de auto waren slecht afgestelde lichten, een te hoge uitstoot van koolstofmonoxide, onvoldoende remkracht, olieverlies en een probleem met de ruitensproeiers.

Om dit fenomeen te counteren roept de politiek de minister op om in overleg met de oldtimerverenigingen de gepaste acties te ondernemen opdat verschillende aspecten van de keuring bijgestuurd kunnen worden en meer eigenaars weer op tijd komen. Dat lijkt inderdaad een goed plan.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's