Dossier-banden

Helft verkochte banden is niet veilig genoeg

De Touring Club Suisse heeft een hele reeks nieuwe banden getest. Bijna de helft van het geteste rubber scoorde minder dan 50% voor veiligheid. Dit is een zorgwekkende situatie en betekent dat je heel voorzichtig moet zijn bij het vernieuwen van je banden.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 21 mei 2024 | Leestijd: 4 min

Zoals we allemaal weten, zijn banden van fundamenteel belang voor de verkeersveiligheid. En met reden: ze zorgen voor 50% van de wegligging van een auto, de andere 50% komt van de ophanging. Dit is belangrijk, want als je erover nadenkt, is het contactoppervlak tussen de weg en de band niet groter dan een handpalm of een bankkaart, afhankelijk van de band.

Momenteel is het bandenwisselseizoen volop bezig, wat betekent dat veel automobilisten nieuwe banden moeten kiezen als de banden versleten blijken. En daarbij moet je heel aandachtig zijn. Volgens de mobiliteitsorganisatie Touring Club Suisse haalt bijna de helft van de banden die op de markt worden verkocht geen 50% op de elementaire veiligheidstests. Onaanvaardbaar?

Advertentie – lees hieronder verder

614

Verrassende tests

Het is niet gemakkelijk om goede banden te kiezen. Naast de specificaties waaraan ze moeten voldoen om geschikt te zijn voor de auto (maat, velgverhouding, maximale snelheid, belastingsindex enzovoort), moet je ook rekening houden met hun intrinsieke kwaliteiten. Veel automobilisten vertrouwen op hun bandenverkoper, maar anderen bestellen hun banden via het internet en laten ze daarna monteren in een garage om geld te besparen.

Maar de kwaliteit van banden varieert enorm. Hoewel er hele goede tussen zitten, zijn er ook middelmatige en zelfs hele slechte banden. Dat heeft de Touring Club Suisse aangetoond door de nieuwste zomerbanden voor SUV’s te testen. De resultaten zijn verrassend: van de zestien geteste producten kregen er maar drie het label ‘sterk aanbevolen’, met scores onder 70%: de Continental Premium Contact 7, de Michelin Primacy 4+ en de Kumho Ecsta H552. Uit dezelfde test bleek dat drie banden minder dan 50% scoorden: de Semperit Speed-life 3, de Linglong Sport Master en de Vredestein Ultra C. Dit is verrassend, aangezien Semperit tot de Continental-groep behoort, terwijl Vredestein (een Nederlands merk van het Indiase Apollo) al een goede reputatie had opgebouwd.

17119

190 banden

Sinds de Touring Club Suisse de tests uitvoert, bekeken de experts in totaal al 190 banden. Amper vijf daarvan (of 2,6%) kregen het label ‘sterk aanbevolen’, met scores rond de 72%. Voorts kreeg 47% van de geteste banden maximumscores tussen 5,1 en 7/10, en 8,4% van de steekproef kreeg een score van 5. Alles bij elkaar opgeteld zat 42% van de geteste banden dus onder het gemiddelde van 50%. Erger nog: tien banden (of 5% van het panel) kregen een score van 1/10 en vijf een score van 0/10!

De aanbeveling van de Touring Club Suisse luidt dan ook als volgt: kies je banden zeer zorgvuldig en kijk niet alleen naar de prijs, een reflex die fataal kan zijn of veel geld kan kosten bij een ongeluk als de band niet geschikt blijkt. Lees dus de bandentests en vraag je bandenverkoper om advies. Het internet is ook een bron van informatie over goede en te vermijden banden. Het weggedrag, de remprestaties op nat wegdek en de weerstand tegen aquaplaning zijn maar enkele factoren waarop je moet letten.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon