Het fascinerende verhaal van Volkswagens overbodige fabriek

Een van de 3 Duitse fabrieken die Volkswagen waarschijnlijk zal sluiten, is eigenlijk geen fabriek. De vestiging in Dresden was altijd al vooral een prestigeproject.

Gepubliceerd op 1 november 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Het fascinerende verhaal van Volkswagens overbodige fabriek

Amper een dikke 20 jaar geleden zwengelde de Volkswagen-directie de productielijn in de gloednieuwe fabriek in Dresden in gang. Toch lijkt het een ander tijdperk. Vooruitgangsoptimisme had de Duitsers ertoe gebracht deze ‘Gläserne Manufaktur’ (Duits voor: glazen fabriek) te bouwen, op een bizarre lokatie: in het centrum van cultuurstad Dresden.

Vandaag heerst een andere sfeer op de directeursverdieping in Wolfsburg. De krimp van de Europese markt maakt dat de VW-groep met een overschot aan productiecapaciteit zit. Bovendien is ze op de elektrische markt veel minder dominant dan ze 10 jaar geleden was met (diesel)verbrandingsmotoren, met modellen als de Golf of Passat. Er wordt dus in het fabriekspark gewied, en algemeen neemt men aan dat Dresden in het vizier zit, ook al heeft Wolfsburg hierover nog niets officieel gecommuniceerd.

Luxelimousine

Rond de eeuwwisseling liep het goed bij de Volkswagen-groep: de Oost-Europese markt was in opkomst en in China zag de economische toekomst er helemaal hemels uit. Opperhoofd Ferdinand Piëch spoorde zijn troepen aan tot technische hoogstandjes, en voegde merken als Bugatti, Lamborghini en Bentley toe aan de portefeuille. Met Volkswagen zelf had hij ook torenhoge ambities: Mercedes naar de kroon steken door een evenknie van de S-Klasse te maken. Dit werd achteraf geïnterpreteerd als weerwraak voor het feit dat Mercedes zich enkele jaren eerder met de A-Klasse vol op de Golf-koper had gericht.

Het resultaat was de Phaeton, en Volkswagen bouwde speciaal een aparte fabriek voor zijn luxelimousine. Vandaag bestaat de Phaeton niet meer, en is de Gläserne Manufaktur eerder een interessant curiosum.

Advertentie – lees hieronder verder

DB2022AU00549_large

Magnetische parketvloer

Meer dan interessant zelfs. Het ding ligt aan de rand van een park in de stad en is volledig bekleed met glas. Het idee was dat kijklustigen zelfs niet hun neus aan het venster moesten drukken om de productielijn te zien. Dat is geen gewone band, maar werkstations die autonoom van post naar post rijden, aangedreven door magneten onder de prachtige parketvloer. De fabriek in Dresden is eigenlijk ook niet meer dan een assemblagehal, want een koetswerkperserij of lakstraat heeft ze niet.

De carrosserieën van de Phaeton kwamen over vanuit een andere fabriek. De andere onderdelen werden met een goederentram aangeleverd vanuit een magazijn aan de rand van de stad.

Het model maakte indruk bij de lancering in 2002, met onder andere een V10-dieselmotor, maar was eigenlijk een flop. Gegoede Mercedes- en BMW-rijders kochten liever een nieuwe S-Klasse of 7 Reeks dan dat ze overstapten op een Volkswagen, hoe goed die ook was. Aan het einde van zijn levensduur veerde de verkoop even op, omdat de Chinese automarkt zijn oog liet vallen op het luxemodel, maar in 2016 stopten de Duitsers definitief met de bouw.

Tussendoor assembleerde Dresden ook exemplaren van de Bentley Continental Flying Spur. Voor de geschiedenisliefhebbers: Dresden werd in de Tweede Wereldoorlog helemaal plat gebombardeerd door de Britse (en Amerikaanse) luchtmacht. De motoren van hun Lancasters werden onder andere gebouwd in een fabriek in Crewe, die vandaag…Bentleys maakt.

DB2021AL00163_large

Op de dool

Sinds het einde van de Phaeton is de fabriek in Dresden op de dool. Ze mocht een tijdje elektrische Golfs produceren en dient dezer dagen als overschotcapaciteit voor de bouw van de ID.3. De hoofdfabriek van dat model is evenwel die van Zwickau, en die capaciteit volstaat vandaag ruimschoots. Dresden bouwt nog op kleine schaal auto’s, en je kan er als bezoeker quasi dagelijks rondleidingen krijgen langs de lijn. Er werken vandaag sowieso nog maar 340 mensen.

In die zin is de Gläserne Manufaktur nu al vooral een bezoekerscentrum en een evenementenlokatie.

Ook Emden en Osnabrück?

Ze wordt genoemd als een van de 3 Duitse fabrieken die de VW-groep wil sluiten, samen met die van Osnabrück en Emden. De voormalige Karmann-fabriek in Osnabrück heeft binnenkort niet veel meer om handen, want de Porsche 718 Boxster en Cayman gaan er in 2025 uit productie.

De fabriek in Emden, in het noorden van Duitsland vlakbij Friesland, bouwde altijd al de Passat. Dat model komt sinds kort evenwel uit Tsjechië. Doordat de huidige generatie dezelfde carrosserie heeft als de Superb, mag Skoda ook deze Volkswagen in elkaar schroeven.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Hans Dierckx Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Gisteren 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.