Het nieuws is de uitkomst van een lange aanloop. Eind vorig jaar kwamen berichten naar buiten over Fisker dat gesprekken met onder meer Nissan aanging om zichzelf van een financiële levenslijn te voorzien. Maar na het afspringen van de gesprekken liep het van kwaad naar erger. De SUV Ocean stond met kortingen tot 20.000 dollar te koop, in maart nam het merk een handjevol consultants gespecialiseerd in faillissementen in de arm en amper een week later werd de productie in Graz “voor minstens zes weken” stilgelegd. Daarna werd het aandeel van de beurs gehaald omdat het niks meer waard was.
Softwareproblemen als kinderziekte
Het bedrijf uit Californië heeft afgelopen maandag officieel het faillissement aangevraagd, waardoor het doek definitief is gevallen. Volgens persagentschap Reuters heeft het merk 10.000 auto’s gebouwd, waarvan er 4.700 zijn geleverd aan klanten. We hebben ook de cijfers voor België opgevraagd. Het blijkt te gaan om 86 voertuigen in totaal, waarvan ongeveer de helft vorig jaar werd ingeschreven, en het andere deel dit jaar. Fisker werkte aan een compacte SUV, de Pear, en een pick-up Alaska, maar heeft tot nu toe alleen exemplaren van zijn grote SUV Ocean verkocht.
Probleem is dat de schare eigenaars van de Ocean best wel wat problemen rapporteren. Die zijn vooral softwaregerelateerd. Motorkappen zouden spontaan opengaan, de 12-voltaccu wordt volledig leeggetrokken door de warmtepomp en soms doet de sleutel het niet. Het is niet ongebruikelijk dat een beginnend automerk (maar ook nieuw modellen van gevestigde merken zijn niet immuun) met kinderziektes moet afrekenen, alleen rijst nu de vraag in hoelang de technische afdeling nog updates kan doorvoeren op afstand. Dat kan een flinke kopzorg worden voor de eigenaren in ons land.
Advertentie – lees hieronder verder
Belgen moeten naar Rotterdam
Fisker regelde alles via een direct online kanaal. Je bestelde de auto dus via de configurator op de website, waarna die kon worden opgehaald in een van de brand stores of worden afgeleverd door een conciërge. Fisker was ook een netwerk van service centers aan het opzetten. België had er welgeteld één, in Rumst, maar dat ging begin deze maand al dicht omwille van een personeelsknip die onderdeel was van een wereldwijde ontslagronde. Fisker verwees de klanten door naar hun studio in Rotterdam (het merk heeft verder zulke brand stores in Zürich, Parijs en München). Het Nederlandse service center heeft aan Gocar telefonisch bevestigd dat het samen met de andere Europese retailers nog altijd operationeel is en voorlopig geen onderdeel uitmaakt van het faillissement. Belgische klanten kunnen voorlopig nog altijd in Rotterdam terecht. De afdeling meldt ook dat er nog een update in de steigers staat. Voor vragen over service en onderhoud raadt het service center aan een mail te sturen naar serviceops-be@fiskerinc.com.
Omdat Fisker niet met onafhankelijke importeurs werkte – de service centers zitten in eigen beheer maar met een eigen nationale entiteit -, die doorgaans voor jaren stock opslaan om klanten van failliete of gestopte automerken bij te staan, zullen de eigenaars voor onderdelen in een later stadium wellicht toegewezen zijn op de aftermarketkanalen van toeleveranciers en onafhankelijke servicecentra. Voor schokdempers, banden en remmen hoeft dit geen onoverkomelijk probleem te vormen, maar voor koetswerkonderdelen is het een heel andere zaak. Deze stukken dan gaan mijnen bij een schroothandel ligt aartsmoeilijk, omdat er te weinig modellen in omloop zijn gebracht. Veel restwaarde zal een Fisker Ocean overigens ook niet meer opleveren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be