In het kielzog van China heeft ook Europa besloten om verbrandingsmotoren definitief uit te faseren tegen 2035, wanneer er geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren meer verkocht mogen worden. Dat is het plan althans, want achter de schermen zijn de onderhandelingen in volle gang om deze verplichting eventueel aan te passen en het gebruik van verbrandingsmotoren toe te staan, maar dan alleen met koolstofneutrale synthetische brandstoffen.
Het is duidelijk dat dit scenario niet iedereen bevalt, en dan vooral de industrie die hard moet werken om zijn economisch en industrieel model te transformeren naar dat van de elektrische auto. Aan de kant van de consument zijn de meningen verdeeld en zelfs vrij negatief, omdat de elektrische auto veel beperkingen oplegt, waaronder een geringe actieradius en een zeer hoge aankoopprijs.
Toyota is ertegen
In deze context reageert Toyota, terwijl het merk nochtans een pionier was van de groene auto met de eerste in massa geproduceerde hybride auto (Prius) in de late jaren 1990. Via een van zijn wetenschappers, Gill Pratt, heeft de Japanse gigant al gewaarschuwd voor de risico’s van een te snelle overgang. Toyota pleit voor het samenleven van technologieën – waaronder de verbrandingsmotor – omwille van … milieuredenen! Gewoon omdat de elektrische auto te veel lithium verbruikt, terwijl zijn ecologische voetafdruk twijfelachtig is.
Advertentie – lees hieronder verder
Ook al is Toyota van baas veranderd (vooral om de overgang naar de elektrische auto te versnellen), toch blijft het standpunt van de fabrikant duidelijk ongewijzigd over dit onderwerp. In de media heeft Gill Pratt opnieuw gewaarschuwd voor de gevaren van een gedwongen elektrische transitie, vooral omdat een meerderheid van de consumenten hun thermische voertuig veel langer zou kunnen houden dan de autoriteiten denken. Dit zou tot gevolg hebben dat al hun overgangsplannen gekelderd worden.
Een breuk in de autowereld
De directeur van Toyota’s research instituut geeft ook aan dat de elektrische auto momenteel alleen voor de rijken wordt gemaakt en dat het waarschijnlijk het tegenovergestelde effect zal hebben op de andere consumenten. Het is duidelijk dat wie geen goed gevulde portemonnee heeft of niet kan profiteren van aankoopsubsidies, de elektrische auto zal verafschuwen, wat de overgang later niet zal vergemakkelijken.
Met dit in gedachten denkt Toyota dat de overgang naar de elektrische auto veel langer zal duren dan verwacht en dat het daarom noodzakelijk is om het gebruik van andere soorten voertuigen, zoals thermische, hybride of plug-in hybrides, in deze periode te blijven toestaan.
Bovendien is het noodzakelijk om rekening te houden met de beschikbare grondstoffen. En momenteel ontbreekt vooral lithium. “Deze beperkingen van grondstoffen zullen uiteindelijk verdwijnen, maar in de komende jaren zullen we niet genoeg materialen hebben voor batterijen en hernieuwbare oplaadbronnen voor een oplossing die alleen elektrisch is,” zei Gill Pratt.
Strategisch?
Het valt nog te bezien in welke strategie deze uitspraken van de fabrikant passen. Want het zal niemand ontgaan zijn dat Toyota ook ver achterop is geraakt op vlak van de elektrische auto en liever inzet op hybrides. Waarschijnlijk in de overtuiging dat er geen harde beslissingen genomen zouden worden door de autoriteiten.
Onlangs kondigde de nieuwe baas, Koji Sato, aan dat Toyota het aantal modellen of het productievolume van elektrische auto’s snel zal opvoeren. Wordt dus vervolgd. Maar zeker is dat het debat nog lang niet voorbij is. Het is duidelijk dat transitie noodzakelijk is en zal plaatsvinden. Maar tegen welke prijs, vooral voor de consument?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be