Elektrisch

Deze betaalbare kit maakt van elke thermische auto een hybride

Retrofit was tot nu toe beperkt tot de ombouw van een auto met verbrandingsmotor tot een elektrische auto. Maar de formule is nu uitgebreid zodat elke auto met verbrandingsmotor kan veranderen in een hybride, in minder dan een dag en tegen een relatief lage prijs. De REVR-kit kan weleens een succes worden.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 25 okt. 2023 | Leestijd: 3 min

Tot nu toe stond retrofit voor 100 procent elektrische conversies van auto’s met verbrandingsmotor. Zo kan de motor van een benzine- of dieselauto vervangen worden door een elektrische motor en batterij. België heeft onlangs wetgeving op dit vlak ingevoerd met een Koninklijk Besluit dat op 1 juli 2023 van kracht werd.

Een handige ingenieursstudent aan de universiteit van Melbourne die computer-aided design (CAD) toepast, heeft nu een nieuwe techniek ontwikkeld. Hij won er zelfs de James Dyson Award mee. Het idee van Alexander Burton? Een tussenoplossing bieden met een conversiekit om elke auto met interne verbranding (benzine of diesel) om te bouwen tot een full hybrid.

Advertentie – lees hieronder verder

invention-innovation-brevr-retrofit-voiture-electrique-003

Interessante piste

Het is een slim idee, aangezien de meeste Belgische auto’s momenteel op benzine of diesel rijden. Deze kit maakt het mogelijk om hybrides snel te veralgemenen, wat een belangrijke volgende stap kan betekenen voor de CO2-vermindering, in afwachting van nul uitstoot die voorzien is tegen 2050.

De kit heet REVR en kan volgens de ontwerper in slechts één dag geïnstalleerd worden, in tegenstelling tot een volledig elektrische ombouw die meerdere weken duurt en vele duizenden euro’s kost. Het systeem lijkt erg eenvoudig en bestaat uit een motor per wiel (compacte axiale fluxmotoren), een controle-eenheid per motor, een batterij die in de kofferruimte komt en een elektrohydraulisch remsysteem om energie te recupereren en de batterij tijdens vertragingen op te laden. Een nieuw ei van Columbus?

retrofit

Echt revolutionair?

Dit systeem is vandaag echter nog maar een theoretisch model. De axiale fluxmotoren bevinden zich bijvoorbeeld tussen de remschijf en het wiel, wat waarschijnlijk grotere aanpassingen vereist, zoals het vervangen van alle velgen. Bovendien voegen deze onderdelen onafgeveerd gewicht toe, wat niet goed is voor de wegligging of voor bestaande mechanische onderdelen (zoals de assen) die hier niet voor ontworpen zijn.

Maar het is duidelijk dat een enkele motor achterin een veel complexere en duurdere oplossing zou zijn. Veel duurder alvast dan de verwachte kostprijs van 3.000 euro voor deze kit, die 3D-geprinte stukken en OEM-onderdelen gebruikt. Het valt nog te bezien of deze hybride kit de norm wordt, vooral omdat de nationale wetgeving ook aangepast moet worden qua homologatie

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon