Voor een Cybertruck moet je niet bij Tesla zijn. De Amerikaanse autobouwer biedt het hoekige monster, naar wens met tot bijna 900 pk, immers niet in Europa aan, omdat de elektrische pick-up hier niet gehomologeerd is.
Daar zijn enkele goede redenen voor. De EU schrijft bijvoorbeeld voor dat een uitstekend onderdeel van een auto afgerond moet zijn, met een minimale radius van 3,2 millimeter. Dit om bij een aanrijding de schade bij zwakke weggebruikers zo veel mogelijk te beperken. Met zijn spitse en bovendien harde neus van roestvrij staal voldoet de Cybertruck niet aan die regel.
Daarnaast is hij te zwaar voor gewone automobilisten. Met een rijbewijs B mag je als Europeaan bijvoorbeeld geen voertuig besturen met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton. Leeg weegt de Cybertruck al een dikke 3 ton, waardoor hij in beladen toestand meteen boven die grenswaarde komt. In de handleiding van de auto staat dat hij een maximaal toegelaten massa van 4 ton heeft.
Advertentie – lees hieronder verder
Administratieve kunstgrepen
Desondanks rijdt er toch alvast één Cybertruck rond in Europa. In Tsjechië meerbepaald, waar een handigaard mits enkele administratieve kunstgrepen het voertuig op kenteken heeft kunnen zetten. Dat schept een precendent dat de poort open zet voor andere Cybertrucks.
De auto werd er in het verkeer gebracht met een Individuele Goedkeuring (Individual Vehicle Approval, of IVA), in dit geval uitgereikt door de Duitse keuringsdienst TüV Nord. Dat is een veel minder strenge variant dan de klassieke homologatie die in principe geldt voor alle automodellen die in het verkeer komen. Zowel qua veiligheids- als emissienormen legt een IVA nauwelijks eisen op. Een auto die in eender welk EU-land zo’n individuele homologatie krijgt, kan vervolgens ook naar andere EU-landen geëxporteerd worden.
In dit specifieke geval noteerde het homologatiekantoor een lager gewicht, waardoor de maximaal toelaatbare massa op papier onder de 3,5 ton bleef. Ook de koetswerkvorm bleek geen probleem voor de keuringsinstantie.
Zoals de RAM
Het is in wezen dezelfde procedure die importeurs van andere Amerikaanse pick-ups hanteren. Op die manier is bijvoorbeeld de RAM 1500, een pick-up die evenmin voor Europa ontwikkeld en bestemd was, de afgelopen jaren toch in groten getale op onze wegen kunnen verschijnen.
Deze kwestie werd afgelopen zomer in een open brief nog aangekaart door verschillende ngo’s, waaronder de European Transport Safety Council, Transport & Environment en de Europese fietsersbond en voetgangersbond. Zij pleiten er bij de Europese overheid voor om het IVA-achterpoortje te sluiten voor Amerikaanse pick-ups, waarbij ze de RAM 1500 specifiek noemen.
Zij argumenteren dat deze auto’s niet zijn ontworpen en aangepast voor het Europese verkeer, dat ze met hun hoge neus teveel dode hoeken hebben en dat ze bij aanrijdingen teveel schade berokkenen aan andere weggebruikers. Deze zomer nog publiceerde het Belgische verkeersveiligheidsinstituut VIAS een studie waaruit blijkt dat fietsers en voetgangers 90% meer kans hebben op een zware verwonding en een dubbel zo grote kans op overlijden bij aanrijding door een pick-up.
Ook het feit dat ze probleemloos honderden g/km CO2 mogen uitstoten en dat hun uitlaatgassen niet of nauwelijks gecontroleerd worden, stuit de ngo’s tegen de borst. Dat laatste is op de Cybertruck niet van toepassing.
Deze week riep Transport & Environment opnieuw op om de IVA-procedure te herzien, specifiek naar aanleiding van de Tsjechische Cybertruck. “De brief roept de Tsjechische regering op om de inschrijving te herzien. Indien dit niet wordt aangepakt, kan dit het begin betekenen van het massaal importeren van Cybertrucks in Europa.”
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be