De elektrische auto is nog steeds (erg) duur in aankoop en dat is vooral te wijten aan de kostprijs van de batterij. De echte levensduur van dit element is echter relatief onbekend, net als de betrouwbaarheid ervan in de tijd. Inderdaad, de meeste automerken garanderen een levensduur van een lithium-ionpakket van ongeveer 8 jaar of 160.000 km.
Voorbij deze grens is het zeer waarschijnlijk dat de batterij normaal zal blijven werken, vaak zoals op de eerste dag. Toch vinden de fabrikanten dit risico (en dus de kosten die daaruit zouden voortvloeien) nog steeds te groot.
De levensduur en betrouwbaarheid van de batterij vormen daarom twee zeer belangrijke kwesties voor de toekomst van de mobiliteit en het consumentenvertrouwen. En twee onderzoekers van de Universiteit van Oxford, Antti Aitio en David A. Howey, hebben misschien een oplossing gevonden.
In het nieuwste wetenschappelijke tijdschrift “Joule” geven ze aan dat ze een voorspellend model hebben ontwikkeld met behulp van big data (verzameling en analyse van enorme hoeveelheden digitale informatie) en machine learning (of kunstmatige intelligentie). Dankzij de compilatie van deze gegevens konden de twee onderzoekers een nauwkeurige diagnose stellen van de gezondheidstoestand van loodzuurbatterijen.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze analyse opent uiteraard nieuwe mogelijkheden en streeft ernaar om door middel van gegevensverzameling de betrouwbaarheid, levensduur en winstgevendheid van batterijen te verbeteren.
Welke methodologie?
Concreet begonnen de twee onderzoekers met “het zo nauwkeurig mogelijk inschatten van de kans van het einde van de levensduur van 1.027 loodzuurbatterijen op zonne-energie” in het midden van de Sahara. Het is uit 3 fundamentele gegevens (spanning, stroom en temperatuur) dat een krachtig algoritme deze gegevens heeft gebruikt om tot een voorspelling van potentiële storingen en hun timing te komen.
Het resultaat is bemoedigend, aangezien de betrouwbaarheid van de storingsvoorspelling 82% bereikt, terwijl die van de levensduur een nauwkeurigheid van 73% bereikt.
Het goede nieuws is dat de onderzoekers aangeven dat hun model werkt met alle soorten chemische elementen, dus ook met de lithium-ionbatterijen die onze elektrische auto’s uitrusten (maar ook een groot aantal andere apparaten, vooral smartphones).
Voor de auto-industrie is de realisatie van deze vooruitgang belangrijk, omdat de vervanging van het batterijpakket vóór pannes schade aan het opslagsysteem voorkomt.
Natuurlijk is er nog een lange weg te gaan, vooral aan de industriële kant, die nog steeds de methodologie en technologie mist om dit op grote schaal te implementeren. Maar als deze diagnose- en voorspellingstechnieken de komende jaren kunnen worden toegepast, kunnen we het onderhoud en de veiligheid van batterijen verbeteren en tegelijkertijd hun waardering optimaliseren, vooral in een tijd waarin alle sectoren een circulaire logica willen nastreven.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be