In zijn twintigjarige bestaan is Tesla erin geslaagd om van zijn bedrijfsmodel de norm te maken: de elektrische auto. Terwijl de constructeur enkele jaren geleden nog in zijn eentje aan deze transitie werkte, heeft Tesla nu het gezelschap gekregen van zowat alle andere constructeurs. Maar die hebben een aanzienlijke technologische achterstand opgelopen.
Momenteel boekt Tesla veel succes en stijgen de verkoopaantallen, vooral sinds Elon Musk besloten heeft om de prijzen te verlagen. Het jonge automerk is wel al enkele keren betrokken geraakt in moeilijke kwesties en zelfs schandalen, bijvoorbeeld met zijn AutoPilot, die ongelukken zou hebben veroorzaakt. Maar tot nu toe heeft dit de kopers niet ontmoedigd. Zelfs inbreuken op de privacy van klanten lijken geen probleem.
Vals rijbereik?
Dit gezegd zijnde, duikt er vandaag een nieuwe zaak op. Deze keer gaat het om de weergave van het rijbereik van de batterij: die zou vervalst zijn, waardoor sommige kwatongen beweren dat we nu beter begrijpen waarom het rijbereik van Tesla altijd al twijfelachtig is geweest.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze onthulling volgt op een onderzoek van persbureau Reuters. Het is dus gebaseerd op een betrouwbare bron. Volgens de informatie wordt deze praktijk al zo’n tien jaar toegepast, toen Tesla-teams werkten aan het ontwerp van de software voor het scherm op het dashboard. Om kopers te overtuigen, werd besloten om een misleidend algoritme te schrijven, zodat verzonnen prognoses getoond worden van de afstand die je met een volgeladen batterij kunt afleggen.
Hoe werkt het bedrog?
In werkelijkheid speelt het algoritme voornamelijk vals tussen 100 procent en 50 procent van de batterijcapaciteit. Onder deze drempel keert het terug naar meer realistische schattingen om te voorkomen dat bestuurders bang worden en zouden stranden met een lege batterij. Daarom is de Tesla-batterij ontworpen met een energiereserve van 24 km, zelfs als het rijbereik of de resterende energie tot nul daalt.
Het probleem met het rijbereik is vooral flagrant in de winter. Verschillende Tesla-eigenaars hebben hun beklag gedaan bij Reuters. “Als we naar het rijbereik kijken, zien we het letterlijk voor onze ogen krimpen”, geven ze aan.
En dat is nog niet alles: klanten die om een herstelling vragen bij Tesla’s klantenservice, worden naar verluidt ontmoedigd om dit te doen. Zo zou het bedrijf zeker 1.000 dollar per afspraak besparen. Volgens het onderzoek heeft Tesla afgelopen zomer zelfs een ‘diversion team’ opgezet in Las Vegas met als doel om zo veel mogelijk afspraken te annuleren.
Bekend probleem?
Tesla stond al eerder in het middelpunt van zulke controverses. In Zuid-Korea bijvoorbeeld legde de overheid de fabrikant een boete op omdat het rijbereik in de winter maar de helft was van wat werd geadverteerd. Verrassend genoeg heeft Elon Musk publiekelijk toegegeven dat de communicatie van Tesla hierover “onjuist of overdreven” was. Een feit dat ook vastgesteld werd door technische autotijdschrift SAE International, dat ontdekte dat het rijbereik dat fabrikanten claimden in werkelijkheid 12,5 procent minder bedroeg en voor Tesla zelfs 26 procent minder. Het merkimago van Tesla dreigt door deze zaak nog wat meer schade op te lopen.
Op zoek naar een nieuwe elektrische premiumwagen? Bekijk ons uitgebreide aanbod
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be