Elektrisch

Weldra vrachtwagens met pantografen in Vlaanderen?

Het Vlaamse Gewest overweegt ernstig om snelwegen met elektrische bovenleidingen voor vrachtwagens aan te leggen. Dit concept, dat al verspreid is in andere Europese landen, zou zowel de uitstoot als de afhankelijkheid van petroleum verminderen.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 22 mrt. 2022 | Leestijd: 4 min

Zijn de oorlog in Oekraïne, de plotselinge stijging van de brandstofprijzen en het brutale bewustzijn van olieafhankelijkheid elementen die de energietransitie en de overgang naar schonere voertuigen zullen versnellen? Je zou denken van wel. Toegegeven, het zal niet gemakkelijk zijn, maar de reflectie lijkt in ieder geval in beweging te komen aangezien de regering net heeft beslist twee kernreactoren minstens 10 jaar langer open te houden.

Ook de transportsector moet natuurlijk iets doen, zeker met professionals die niet eens meer hun kost kunnen verdienen met een brandstofprijs van 2 euro, of zelfs meer. In deze context onderzoekt Vlaanderen momenteel de mogelijkheid om elektrische bovenleidingen op de snelwegen te installeren, zodat vrachtwagens erop kunnen aansluiten met pantografen.

Advertentie – lees hieronder verder

Ernstig project

Het project met de naam Logibat is zeer ernstig omdat het wordt geleid door het Vlaams Instituut voor Logistiek (VIL) en een dertigtal bedrijven. Het idee is echter niet nieuw, want het bestaat al in Duitsland en Zweden, waar Mercedes en Siemens al enkele delen van de snelwegen ermee hebben uitgerust. Het systeem is volledig vergelijkbaar met dat van een tram: vrachtwagens uitgerust met pantografen kunnen aansluiten op het kabelnet tijdens hun rit.

tram Evergem

Uiteraard zijn deze voertuigen uitgerust met een accupakket waarmee ze de rest van de reis (naast de snelweg) kunnen afleggen. Deze accu kan worden opgeladen via de bovenleidingen of aan een normale laadpaal.

2 miljard euro

Vlaanderen is niet de enige regio die deze mogelijkheid bestudeert: ook Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk overwegen het. Toch zouden de kosten aanzienlijk zijn. De Universiteit Antwerpen schat immers dat het minstens 2 miljard euro zou kosten om het wegennet van deze technologie te voorzien, wat iets minder is gezien de dichtheid van het Vlaamse netwerk.

Dezelfde projecties geven ook aan dat deze investering over 20 jaar zou worden afgeschreven, wat redelijk lijkt gezien de voordelen op vlak van onafhankelijkheid, lagere bedrijfskosten of een kleinere (vervuilende) koolstofvoetafdruk.

Raimonds Aronietis van de Universiteit Antwerpen is overtuigd van deze aanpak omdat elke euro die vandaag in deze oplossing wordt geïnvesteerd, er weer 8,3 euro kan opleveren over een periode van 20 jaar. In elk geval verdient de oplossing echt om onderzocht te worden, al was het maar voor de belangrijkste doorvoerroutes die België en de buurlanden doorkruisen (Parijs-Antwerpen-Rotterdam of Antwerpen-Luik, enz.).

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon