Zijn de oorlog in Oekraïne, de plotselinge stijging van de brandstofprijzen en het brutale bewustzijn van olieafhankelijkheid elementen die de energietransitie en de overgang naar schonere voertuigen zullen versnellen? Je zou denken van wel. Toegegeven, het zal niet gemakkelijk zijn, maar de reflectie lijkt in ieder geval in beweging te komen aangezien de regering net heeft beslist twee kernreactoren minstens 10 jaar langer open te houden.
Ook de transportsector moet natuurlijk iets doen, zeker met professionals die niet eens meer hun kost kunnen verdienen met een brandstofprijs van 2 euro, of zelfs meer. In deze context onderzoekt Vlaanderen momenteel de mogelijkheid om elektrische bovenleidingen op de snelwegen te installeren, zodat vrachtwagens erop kunnen aansluiten met pantografen.
Ernstig project
Het project met de naam Logibat is zeer ernstig omdat het wordt geleid door het Vlaams Instituut voor Logistiek (VIL) en een dertigtal bedrijven. Het idee is echter niet nieuw, want het bestaat al in Duitsland en Zweden, waar Mercedes en Siemens al enkele delen van de snelwegen ermee hebben uitgerust. Het systeem is volledig vergelijkbaar met dat van een tram: vrachtwagens uitgerust met pantografen kunnen aansluiten op het kabelnet tijdens hun rit.
Advertentie – lees hieronder verder
Uiteraard zijn deze voertuigen uitgerust met een accupakket waarmee ze de rest van de reis (naast de snelweg) kunnen afleggen. Deze accu kan worden opgeladen via de bovenleidingen of aan een normale laadpaal.
2 miljard euro
Vlaanderen is niet de enige regio die deze mogelijkheid bestudeert: ook Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk overwegen het. Toch zouden de kosten aanzienlijk zijn. De Universiteit Antwerpen schat immers dat het minstens 2 miljard euro zou kosten om het wegennet van deze technologie te voorzien, wat iets minder is gezien de dichtheid van het Vlaamse netwerk.
Dezelfde projecties geven ook aan dat deze investering over 20 jaar zou worden afgeschreven, wat redelijk lijkt gezien de voordelen op vlak van onafhankelijkheid, lagere bedrijfskosten of een kleinere (vervuilende) koolstofvoetafdruk.
Raimonds Aronietis van de Universiteit Antwerpen is overtuigd van deze aanpak omdat elke euro die vandaag in deze oplossing wordt geïnvesteerd, er weer 8,3 euro kan opleveren over een periode van 20 jaar. In elk geval verdient de oplossing echt om onderzocht te worden, al was het maar voor de belangrijkste doorvoerroutes die België en de buurlanden doorkruisen (Parijs-Antwerpen-Rotterdam of Antwerpen-Luik, enz.).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be