Uit een studie van de universiteit van Californië is gebleken dat zowat 20% van de eigenaars van een elektrische auto weer voor een benzinewagen kiest wegens een gebrek aan deftige laadinfrastructuur.
Om dit tekort aan laadpalen op te vangen en Amerikanen te stimuleren om toch voor elektrische modellen te blijven kiezen, zijn onderzoekers van de universiteit van Purdue in Indiana samen met onder andere de Duitse firma Magment aan een oplossing aan het werken: een magnetische oplaadstrook op snelwegen die draadloos EV’s kan opladen.
Gerecycleerd “afval” van elektronica
De magnetische weg in kwestie bestaat uit cement en ferrieten, magnetische deeltjes die uit elektronisch afval worden gehaald.
Advertentie – lees hieronder verder
Magment claimt een extreem hoge efficiëntie en heeft aangekondigd dat er deze zomer labotests zullen plaatsvinden.
Als deze tests succesvol blijken, zal INDOT, het departement van transport van de staat Indiana, een 400 meter lange laadstrook aanleggen om voertuigen van 200 kW en meer al rijdend op te laden. De bedoeling is natuurlijk dat er achteraf meer “magneetwegen” bijkomen en dat die overal ter wereld zullen opduiken.
Niet alleen in de VS
In Italië ligt er, dankzij het Israëlische bedrijf Electreon, nu al een 1 kilometer lange oplaadstrook die via inductie elektrische voertuigen van stroom voorziet. Dit testtraject laat toe om specifieke aangepaste EV’s (bepaalde modellen van Iveco en Stellantis, nvdr.) op te laden, zowel al rijdend of stilstaand.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be