In de afgelopen maanden is de economische situatie dramatisch verslechterd met een inflatieniveau dat al 30 jaar niet was gezien, met tekorten en natuurlijk ook de explosie van energieprijzen die werd versterkt door het Russisch-Oekraïense conflict. Het vat Brent–olie bereikte begin maart 2022 $ 133, om vervolgens geleidelijk terug te zakken tot $ 105. Waarschijnlijk is dit een onderwaardering, want de Chinese economie kent nog steeds haperingen door het covid-beleid dat in dat land wordt gevoerd.
Intussen zijn de prijzen van ruwe olie op de markten wel gedaald. Maar voor hoe lang nog, want ze bereikten de afgelopen weken regelmatig weer recordhoogten aan de pomp met prijzen van meer dan 2 euro per liter. Deze situatie is niet het gevolg van schommelingen van de ruwe olie (of weinig), omdat de prijs van de grondstof slechts een derde van de uiteindelijke prijs van brandstoffen uitmaakt. De rest bestaat uit raffinagekosten, producentenmarges, distributiekosten, accijnzen en BTW.
Deze pariteit is slecht nieuws
Dit alles betekent dat schommelingen van de prijzen aan de pomp niet zozeer worden beïnvloed door de prijzen van ruwe olie op de markten, die echter in de laatste drie of vier maanden ‘slechts’ met 15% zijn gestegen. Aan de andere kant is er nog een parameter die een verraderlijke rol speelt: de wisselkoersen en vooral de waarde van de euro ten opzichte van de dollar. Als we terugblikken op de situatie in 2008 toen de prijs van een vat $ 147,5 bereikte, stegen de prijzen aan de pomp niet in dergelijke verhoudingen. En om een simpele reden: de euro werd op dat moment verhandeld voor 1,6 dollar. Dat is een groot verschil!
Advertentie – lees hieronder verder
De eenheidsmunt is echter letterlijk zo ingestort dat we zelfs een pariteit hebben bereikt, die sinds 2002, toen de euro werd gelanceerd, niet meer werd genoteerd. Het probleem is dat olievaten op de markt in dollars worden verhandeld en niet in euro’s. Dit betekent dat Europeanen vandaag veel meer moeten betalen voor een vat.
In 2008 moest 98 euro worden betaald voor een vat van 147 dollar. Maar vandaag moet 147 euro betaald worden voor een vat dat 147 dollar kost. Dit verklaart de huidige prijsexplosie beter. Deze woensdag moet je namelijk 104 euro betalen voor een vat, terwijl in 2008 diezelfde hoeveelheid ‘slechts’ 70 euro zou hebben gekost! Dis een toename van maar liefst 30%!
In deze context is de angst dat brandstoffen nog duurder zullen worden zeer reëel, omdat niets zegt dat de val van de euro hier zal stoppen, vooral vanwege de oorlog in Oekraïne en economische sancties die ook repercussies hebben in ons land door een zelden geziene inflatie die beleggers – dus de kopers van onze valuta – zeker niet gerust zal stellen. Volgens verschillende specialisten zullen de prijzen niet meteen dalen, omdat niet wordt verwacht dat de euro snel zal opveren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be