Klimaat / Milieu

Londen breidt ULEZ fors uit

In de Britse hoofdstad wordt de ultralage-emissiezone of ULEZ waarin vervuilende auto’s geweerd worden, uitgebreid naar Groot-Londen. Hiermee wil de overheid de 9 miljoen inwoners een betere leefomgeving bieden.

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 31 aug. 2023 | Leestijd: 3 min

Lage-emissiezones worden in steeds meer steden ingevoerd. Het doel is de bewoners een betere en gezondere leefomgeving te bieden door vervuilende wagens met verbrandingsmotoren (op diesel en benzine) te verbieden en geleidelijk aan te vervangen door elektrische wagens die geen schadelijke uitstoot meer produceren.

De Britse hoofdstad Londen neemt hierin een voortrekkersrol in. Daar werd in 2019 een ULEZ of ultralage-emissiezone ingevoerd die zich aanvankelijk tot de kern van de stad beperkte. In 2021 volgde dan een uitbreiding naar een bredere gordel met zo’n 4 miljoen inwoners. En nu valt heel Groot-Londen onder deze regeling, goed voor een populatie van 9 miljoen mensen.

Advertentie – lees hieronder verder

lez

Diesel- en benzinewagens gecancelled

Uiteraard betekent dit voor een deel bewoners dat ze niet meer met hun huidige auto tot bij hun woning kunnen rijden, omdat hij volgens de overheid te vervuilend is. Het gaat om voertuigen die voor 2006 werden geproduceerd en dus meestal nog in zeer goede staat zijn, maar nu door de overheid worden gecancelled.

Volgens de Londense burgemeester Sadiq Khan valt het aantal ‘slachtoffers’ van de uitbreiding van de ULEZ best mee: hij denkt dat negen op de tien auto’s niet getroffen worden door deze nieuwe maatregelen. Tegelijk is er ook ondersteuning voorzien voor de automobilisten die getroffen worden door de nieuwe regels. De overheid trekt 110 miljoen pond (ca. 128 miljoen euro) uit als compensatie voor inwoners met lage inkomens of beperkingen en kleine bedrijven die een nieuwe wagen willen of moeten kopen door de nieuwe ULEZ-regels.

Wie toch in de ULEZ wil rijden met zijn ‘oude en vervuilende auto’, betaalt daar een toeslag van 12,50 pond (ca. 14,60 euro) per dag voor. Het blijft ook hier vreemd dat een vervuiler wel wordt getolereerd als hij betaalt… Daarmee is duidelijk dat de lage-emissiezones niet alleen uit milieuoverwegingen worden ingevoerd, maar ook dienen om geld in de kassa van de overheid te krijgen.

LEZ

Chaos op komst

Ook in ons land zijn er al verscheidene lage-emissiezones in gevoerd – in Antwerpen, Brussel en Gent – en zullen er nog meer volgen in de volgende jaren, terwijl ook de bestaande regels strenger worden. Zo plant Wallonië vanaf 2025 zelfs een lage-emissiezone over zijn hele grondgebied. Daarmee dreigt een enorme chaos te ontstaan, omdat de lage-emissiezones ieder andere criteria hanteren, waardoor sommige wagens nog wel in de ene LEZ mogen rijden, maar niet meer in de andere.

Dat wordt dus opletten geblazen en het gaat zeker problemen opleveren voor de buitenlandse automobilisten die ons land bezoeken en door de onduidelijke regelgeving een grotere kans maken om in overtreding te zijn. Maar wellicht is dat ook een deel van de strategie van de overheid, omdat een LEZ nu eenmaal een lucratief concept is voor de staatskas.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon