Op het eerste gezicht lijkt het verminderen van het verkeer of de uitstoot van verbrandingsmotoren een goede zaak voor onze planeet en onze gezondheid. Elk jaar veroorzaakt luchtvervuiling (door personenwagens en bedrijfsvoertuigen) de vroegtijdige dood van 238.000 mensen, volgens het Europees Milieuagentschap (EEA). Een groot deel van die vervuiling komt logischerwijs van het wegvervoer. Het Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal) heeft aangetoond dat transport verantwoordelijk is voor 48% van de uitstoot van NOx (stikstofoxiden) en 13,5% van fijnstof (PM2,5) in 875 grote steden over de hele wereld. Logischerwijs zou een vermindering van deze uitstoot het leven gezonder moeten maken.
Maar zo eenvoudig is het allemaal niet. Verschillende grote steden zagen in 2020, in periodes waarin het autoverkeer zeer beperkt was, een daling van de stikstofoxiden (NOx), maar paradoxaal genoeg was er op dezelfde plaatsen ook een stijging in methaanconcentraties. Niemand begreep waarom.
Contraproductief
Nu kennen we het antwoord dankzij een onderzoek van professor Shushi Peng van de universiteit van Peking, gepubliceerd in het tijdschrift Nature. Wanneer de concentratie stikstofoxiden in de lucht hoog is, leidt dit namelijk tot de aanwezigheid van hydroxylradicalen (OH) die het methaan neutraliseren. Als de NOx-niveaus dalen, zijn er minder hydroxylradicalen en dus meer methaan. Quod erat demonstrandum.
Advertentie – lees hieronder verder
Het probleem is dat de daling van NOx en de grotere aanwezigheid van methaan eigenlijk heel slecht nieuws is voor het klimaat. Niet alleen het transport heeft invloed op het methaan. Waterrijke gebieden produceren van nature methaan. En aangezien deze zones zeer gevoelig zijn voor klimaatschommelingen, produceren micro-organismen meer en meer methaan als het warm weer is. Deze toevoeging kan leiden tot een potentiële opwarming van de aarde, met een steeds toenemende methaanproductie en een vicieuze cirkel. Volgens het onderzoek neemt de methaanproductie twee keer zo snel toe als de NOx-uitstoot met ongeveer 20% daalt. Methaan heeft een kortere levensduur dan CO2 (gemiddeld tien jaar), maar het opwarmingspotentieel is 28 keer zo groot en het wordt verantwoordelijk geacht voor een derde van de opwarming van de aarde sinds het industriële tijdperk.
Kortom, de trajecten die wetenschappers uitgestippeld hebben zijn heel kwetsbaar en hypothetisch. En we zullen zeker opnieuw moeten nadenken over de auto-industrie, in het besef dat helemaal stoppen met verbrandingsmotoren tot een bijzonder delicate situatie kan leiden. De uitstoot van NOx zal wellicht zorgvuldig gecontroleerd moeten worden om te voorkomen dat de methaanuitstoot uit de hand loopt. Natuurlijk moeten automobilisten niet terugkeren naar diesels zonder filter, dat zal nooit gebeuren. Maar het is interessant om te zien dat een transitie die als het ideale model wordt voorgesteld ook onverwachte effecten kan hebben…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be