De moderne Fiat 500, die in 2008 werd gelanceerd, was een onmiddellijk succes vanwege zijn vrolijke uiterlijk, zijn talrijke aanpassingsmogelijkheden en zijn redelijke prijskaartje. Bij het begin van de commercialisering was het bakje verkrijgbaar met drie motoren: een 1.2 en 1.4 op benzine en de 1.3 Multijet-diesel. In 2009 kreeg de 1.2 een start&stop-systeem en het jaar daarop werd de 500 als Twinair gelanceerd, voorzien van een 0,9-lter tweecilinder die afhankelijk van de versie 85 tot 105 pk sterk was.
Mode-auto
Kenmerkend voor de 500 is dat er heel veel varianten van bestaan. Denk aan de 500C (cabrio), maar ook aan tal van speciale series en afwerkingsniveaus. Dit is een “mode-auto” bij uitstek.
Welke 500 kiezen?
Als smaken en kleuren niet ter discussie staan, raden we aan om de motor te kiezen op basis van het beoogde gebruik. Een 500 op diesel is intussen niet meer populair en wordt enkel aanbevolen aan veelrijders. Wie voor benzine kiest en vooral in stadsverkeer zit, zit met de 1.2 goed. Wil je iets meer vermogen en ga je regelmatig de autosnelweg op, dan is de 1.4 een meer comfortabele keuze. De Twinair is fragieler, nogal luidruchtig en kan zelfs gulziger uitvallen dan de 1.2 en 1.4. Onze voorkeur gaat uit naar een 500 met een manuele versnellingsbak, aangezien de gerobotiseerde exemplaren traag reageren en op lange termijn voor kuren en kosten kunnen zorgen.
Advertentie – lees hieronder verder
Waarop letten?
Controleer sowieso de carrosserie en de velgen op schade: deuken, krassen enzovoort. Zulke zaken zeggen veel over hoe er met de 500 werd omgegaan. Niet iedereen draagt immers even goed zorg voor zo’n kleine Fiat. Hoewel dit model best betrouwbaar blijkt te zijn, kan je dat niet van alle meegeleverde accessoires zeggen. Gelukkig zijn reserveonderdelen goedkoop en is alles beschikbaar in het Fiat-netwerk.
Hoeveel betalen?
Wie een kijkje neemt op Gocar.be, zal merken dat er veel tweedehandse exemplaren van de Fiat 500 te koop worden aangeboden. Sommige auto modellen zijn al redelijk op leeftijd en daarom zijn er grote prijsverschillen: van € 3.500 voor oude 500’s tot meer dan € 14.000 voor een zeer recent model. Weet dat een tweedehandse 500C doorgaans tussen € 1.000 en € 1.500 meer kost en dat je voor een snelle versie bij Abarth moet gaan kijken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be