Een tweedehandswagen kopen

Wordt tweedehandsmarkt helemaal anders door elektrische auto?

De elektrische auto doet stilaan zijn intrede. En dat gebeurt ook op de tweedehandsmarkt. De manier van consumeren en auto’s aankopen verandert echter. De consument moet zich ook aanpassen om onaangename verrassingen te vermijden…

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 4 okt. 2023 | Leestijd: 4 min

Elektrische auto’s dringen geleidelijk ons leven binnen. Dat zien we duidelijk op de markt van de nieuwe auto’s en zeker die van de bedrijfswagens, die uiteindelijk ook op de tweedehandsmarkt belanden. Het mogen dan wel vierwielers zijn, ze vereisen wel nieuwe kennis en een heel andere aanpak bij de aankoop. En dat geldt ook voor de tweedehandsmarkt.

Tot nu toe keken kopers van tweedehandswagens vooral naar de kilometerstand en het bouwjaar, maar deze twee factoren zijn minder belangrijk bij elektrische wagens, zegt Jochen De Smet, voorzitter van EV Belgium, in een interview met HLN. Dit komt omdat de elektrische auto beschikt over een bijna onverslijtbare elektromotor, een batterij en elektronica, en dus veel minder slijtagegevoelige onderdelen heeft. De remmen gaan langer mee omdat ze minder mechanisch moeten ingrijpen als je vaker op de motor remt. Koen Van den Bergh, operationeel directeur van de Beerens Group, wijst in HLN wel op de ophanging, die net als bij een conventionele auto haar beste tijd gehad heeft na 200.000 km.

Advertentie – lees hieronder verder

Electric Renault

Batterij als aandachtspunt

Zoals verwacht, is de staat van de batterij het belangrijkste aandachtspunt in het aankoopproces van een elektrische tweedehandsauto. Daarom zou de Car-Pass best evolueren en idealiter ook een batterijcertificaat aanbieden dat de gezondheidstoestand van het batterijpakket weergeeft. Kopers kunnen dan met kennis van zaken beslissen. Op dit moment vind je zo’n transparantie alleen bij enkele autobedrijven die met toestellen de staat van de batterij meten (SOH of State of Health). Duitsland heeft in dit verband al een verplichte procedure ingevoerd.

Hoewel een gezonde batterij belangrijk is, mag het geen obsessie worden, zegt Jochen De Smet ook aan HLN. De meeste automobilisten rijden niet meer dan 10.000 km per jaar en doen maar een of twee lange reizen per jaar. We moeten dus relativeren.

Wat met de Vlaamse premie?

Natuurlijk hoopt Vlaanderen de verkoop van elektrische tweedehandswagens te stimuleren met zijn nieuwe aankooppremie, die 3.000 euro bedraagt in 2024, 2.500 euro in 2025 en 2.000 euro in 2026. Maar hebben kopers dit wel nodig? Misschien niet voor lang, want elektrische auto’s zullen de tweedehandsmarkt overspoelen zodra de eerste leasecontracten van bedrijven aflopen. Het aanbod zal dus toenemen en deze auto’s zullen hier blijven, want Afrika en Oost-Europa zijn nog niet voorbereid op de transitie naar elektrische auto’s, waardoor ze quasi onbruikbaar zijn in deze gebieden.

michal-lauko-CBH12ewLGCA-unsplash

Als het aanbod toeneemt, zullen de prijzen automatisch dalen, waardoor deze auto’s toegankelijker worden. Bovendien ontstaan er nieuwe financieringsformules, die het wellicht minder interessant maken om een elektrische auto te kopen. Ook tweedehandswagens zijn beschikbaar in private lease voor drie of vier jaar, of zelfs langer. Aan het einde van het contract start je weer met een andere auto. Professionals denken dat zulke abonnementsformules over enkele jaren de norm worden voor automobilisten. Wait and see…

 

Op zoek naar een wagen? Zoek, vind en koop uw volgende auto op Gocar.be!

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon