Leasing

Zakelijk een auto leasen in Nederland: wat moet je weten?

Wie in Nederland voor een zakelijke leasingauto kiest, moet een aantal factoren afwegen. Er bestaan namelijk verschillende vormen van leasing en die hebben allen hun voor- en nadelen. Daarnaast is er de bijtelling om in acht te nemen. In dit artikel gaan we dieper in op deze materie en beantwoorden we ook vragen over fiscale voordelen, annulatie van het leasecontract, BKR-registratie en de nieuwe plannen van de regering.

Geschreven door Joris Bosseloo | 18/11/2021

Kijk naar je eigen situatie

Weten wat je wilt, is erg belangrijk als je voor een leaseauto kiest. Het aanbod is bijzonder groot, wat kiezen een pak moeilijker maakt dan vroeger. Ga dus op voorhand na aan welke voorwaarden je volgende leaseauto moet voldoen (type, brandstof enzovoort) en hoe lang je het voertuig gaat leasen. Dat kan voor een looptijd van één tot vier jaar.

Zakelijk leasen kan verschillende vormen aannemen. We maken een onderscheid tussen ‘short lease‘ en ‘financial lease‘:

Short lease

Short lease is de leasevorm bij uitstek voor zzp’ers zonder investeringsmogelijkheden (maar die toch een auto nodig hebben) alsook voor ondernemers die (af en toe) tijdelijke medewerkers in dienst nemen. Deze formule staat toe om voor een korte periode te leasen (minimum 2 maanden).

Financial lease

Financial lease is als lenen voor een huis. De auto wordt met andere woorden effectief de jouwe. In ruil voor het voertuig moet je maandelijks een bedrag aflossen (zoals een hypotheek dus), tot de auto helemaal is afbetaald en je er juridisch eigenaar van wordt.

Vervolgens…

car money

Eens je de geschikte leaseformule hebt bepaald, moet je de bijtelling in acht nemen. Belangrijk om te weten, is dat deze meestal vervalt als je jaarlijks minder dan 500 privékilometers aflegt en je dit ook effectief kan bewijzen met een sluitende rittenregistratie.

Hou ook rekening met andere kosten, zoals voor een tankpas, onderhoud en reparaties, verzekering, vervangend vervoer en winterbanden. In de offerte van de leasemaatschappij (onze tip: ALD Automotive) worden deze punten aangehaald, dus het is belangrijk om je goed te informeren teneinde de juiste beslissing te kunnen nemen.

Ook heel belangrijk om te weten, is dat 2022 een aantal wijzigingen met zich zal meebrengen. Let wel, de nieuwe regels die we hieronder opsommen, staan nog niet helemaal vast want de Tweede en Eerste Kamer moeten nog definitieve beslissingen nemen.

  • Bijtelling voor elektrische auto’s

Dat de bijtelling voor EV’s zou veranderen, is al langer geweten. Momenteel bedraagt deze 12% (per saldo) over de eerste 40.000 euro (cataloguswaarde) en 22% over wat daarboven zit. In 2022 zou er 4% bijkomen over de eerste 40.000 euro, dus gaan we naar 16%.

Die 16% (6% korting op de normale bijtelling) wordt in 2022 de norm, al daalt de cap (het bedrag waarover je het lage percentage mag toepassen) naar 35.000 euro in 2022 en zelfs naar 30.000 euro in 2023. De overheid wil mensen zo aanzetten om compacte elektrische auto’s te kopen – de populariteit van zulke auto’s op de tweedehandsmarkt swingt nu eenmaal de pan uit.

Het kabinet stelt alvast het volgende voor wat korting voor de bijtelling betreft:

EV 2022 2023 2024 2025 2026
Korting 6% 6% 6% 5% 0%
Bijtelling 16% 16% 16% 17% 22%
Plafond €35.000 €30.000 €30.000 €30.000 n.v.t.
Maximale korting €2.100 €1.800 €1.800 €1.500 n.v.t.
  • Meer budget voor SEBA en SEPP en wijzigingen BPM

De subsidies voor firma’s die elektrische bestelauto’s kopen (SEBA) en voor particulieren die een elektrische auto kopen (SEPP) stijgen in 2022. Dat is goed nieuws, want hoewel het SEBA-budget nog niet boven de limiet zit, was dat van het SEPP in 2021 al na enkele dagen volledig opgesoupeerd.

Daarnaast zal de registratiebelasting (BPM) vanaf 1 januari 2022 veranderen. Er zijn dus nieuwe belastingtarieven in aantocht, al zal ook het moment wijzigen waarop de BPM moet worden betaald. Zo zal men voor de waarde van het voertuig bijvoorbeeld aansluiten bij de datum van de inschrijving ervan bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en dus niet bij de latere datum van de tenaamstelling.

  • Thuiswerkvergoeding

De onbelaste reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer wordt niet geschrapt. Ze zal evenwel alleen gelden voor dagen waarop effectief op kantoor wordt gewerkt. Ook is het plan om vanaf 1 januari een onbelaste thuiswerkkostenvergoeding van max. 2 euro/dag in te voeren.

Over het aantal dagen waarop van thuis wordt gewerkt, kunnen de werkgever en -nemer vaste afspraken maken. Aan fiscale facilitering van multimodale mobiliteitsoplossingen wordt geen aandacht gegeven.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's