Op het moment dat de verkeerslichten op groen sprongen reed een automobilist een kruispunt op hoewel het verkeer daar ‘vast stond’. Hij had hierbij een aanrijding met een tram die net door het oranje licht was gereden. De automobilist meende dat de trambestuurder aansprakelijk was voor het ongeval. De vervoersmaatschappij zag het anders. Uiteindelijk kwam de zaak voor de rechtbank.
Wat besliste de rechtbank?
De rechtbank was van oordeel dat beide partijen deels aansprakelijk waren voor het ongeval. Volgens de rechtbank was de trambestuurder onvoorzichtig geweest. Hij had moeten weten dat hij nooit tijdig het kruispunt kon vrijmaken. Ook de automobilist ging volgens de rechtbank in de fout. Die had nu eenmaal het kruispunt niet zomaar mogen oprijden. De wegcode zegt immers dat zelfs indien verkeerslichten het toelaten, een bestuurder een kruispunt niet mag oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
Wat te onthouden?
Een tram heeft in principe altijd voorrang op andere weggebruikers. Een uitzondering op deze regel bestaat als het verkeer geregeld wordt door een agent of door verkeerslichten. De voorrang is niet altijd even absoluut. Sommige gerechtelijke uitspraken leggen de aansprakelijkheid voor een ongeval toch deels of volledig bij de trambestuurder (zo bv. als die niet met een aangepaste snelheid reed).
Advertentie – lees hieronder verder
Rb. Brussel, 2 april 2015, VAV, 2016, 59
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be