Binnenkort een LEZ in Luik?

Terwijl Brussel sinds begin 2022 strenger optreedt tegenover vervuilende auto’s, is Wallonië wat trager om ze te weren. De transitie wordt gespreid tussen 2023 en 2030. Maar dat is misschien niet overal het geval. De stad Luik denkt er namelijk aan om sneller dan gedacht een lage-emissiezone of LEZ in te voeren.

Gepubliceerd op 6 januari 2022
Leestijd : 3 min

Deel

Binnenkort een LEZ in Luik?

De overgang naar een koolstofarme of koolstofvrije mobiliteit gaat alsmaar sneller. Naast de wetgeving die steeds meer aanspoort om een elektrische of geëlektrificeerde auto te kopen, willen de regio’s en steden ook bijdragen tot een betere lucht- en levenskwaliteit. Zo heeft Brussel net zijn lage-emissiezone aangescherpt: sinds 1 januari 2022 zijn Euro 4-dieselwagens er verboden, op straffe van een boete van 350 euro. Je kunt je afvragen waarom deze voertuigen verboden zijn. De reden is nochtans simpel: ze hebben geen partikelfilter, wat betekent dat ze sterk bijdragen tot de luchtvervuiling. Het is bekend dat er in België jaarlijks meer dan 9.000 mensen overlijden aan luchtvervuiling.

Andere grote Belgische steden hanteren dezelfde verbodspolitiek. Dat is het geval in Gent en Antwerpen. Aan Waalse kant lijkt er daarentegen niets gepland, al is dit niet helemaal waar. Het Waals Gewest laat de gemeenten vrij om sinds 2020 een lage-emissiezone in te stellen en vier steden zijn geïnteresseerd. Het gaat om Luik, Charleroi, Namen en Eupen.

Momenteel hebben echter alleen Namen en Eupen een testproject opgezet, geanalyseerd door het ISSeP (Institut Scientifique de Service Public). De conclusies van dit onderzoeksinstituut waren echter vrij duidelijk: het heeft geen zin om dergelijke zones in te voeren in kleine steden. Het Waals Gewest nam dan ook het initiatief voor een ​​lage-emissiezone over het hele grondgebied, maar die vanuit maatschappelijk oogpunt over een langere periode wordt ingevoerd om niemand te benadelen.

Van 2023 tot 2030

lez-1

Advertentie – lees hieronder verder

De transitie vindt daarom plaats tussen 2023 en 2030, een periode waarin oudere voertuigen geleidelijk aan verbannen worden. Vanaf 2023 moeten de auto’s zonder norm en de Euro 1-wagens van de wegen verdwijnen. Euro 2 volgt in 2024, Euro 3 in 2025, Euro 4 in 2026, Euro 5 in 2028 en tot slot Euro 6 in 2030.

Bij sommige steden vindt dit echter geen gehoor en die willen het voortouw nemen. Dat is in ieder geval de intentie van Luik, want de stad voert momenteel een onderzoek naar de relevantie en haalbaarheid van een lage-emissiezone binnen de metropool. Voor de stad is het een kwestie van volksgezondheid. Dat valt gemakkelijk te begrijpen, want de regio Luik heeft een sterke industriële activiteit behouden.

In dat verband is de overheid van plan om veel sensoren te plaatsen om een ​​duidelijk zicht te krijgen op de situatie, die wel verschilt van de ene buurt tot de andere. Tegen 2024 zal de stad op de hoogte zijn van alle resultaten en kan ze daarnaar handelen. Het Waals Gewest laat Luik nog altijd het initiatief in deze materie.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.746 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.746 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.