Het is een publiek geheim dat het Brussels Gewest met een groot tekort kampt. Dit gat in de overheidsfinanciën noopt de beleidsmakers om bepaalde investeringen die voor 2021 op de agenda stonden, uit te stellen. Dit geldt meer dan ooit voor huisvesting en mobiliteit.
Voor deze laatste post wordt de begroting zelfs (licht) verlaagd van 1,389 miljard tot 1,323 miljard euro. Deze daling wil niet zeggen dat alle investeringen wegvallen. De daling is voor rekening van uitgaven die lager uitvallen dan verwacht omdat bijvoorbeeld de renovatie van tunnels en andere projecten (Metro noord, parking Stalle) vertraging hebben opgelopen.
Meer dan 1 miljard voor openbaar vervoer
Brussel geeft aan dat het Gewest fors investeert in openbaar vervoer. De MIVB is immers goed voor 17% van de begroting, omgerekend 1,090 miljard euro. In 2022 gaat er 16,5 miljoen euro extra naar de MIVB om onder meer de trams van de nieuwe generatie (TNG) te financieren, maar ook om bestaande lijnen te verlengen (lijn 9), nieuwe lijnen te ontwikkelen (buslijn 68) en de frequentie van de metro op bepaalde trajecten te verhogen.
Advertentie – lees hieronder verder
Voor 2022 is er een budget voorzien van 422,4 miljoen om de vernieuwing van de vloot nieuwe trams (TNG) af te ronden en bussen door meer ecologische modellen te vervangen. Nog eens 107 miljoen euro wordt gereserveerd voor de verbetering van de infrastructuur voor het openbaar vervoer. Dit is een behoorlijk budget dat, volgens L’Echo, nog niet volstaat, want in feite is er nog zo’n 15 miljoen euro aan bijkomende middelen nodig.
Uitdagingen en flitspalen
Ondanks deze ogenschijnlijk comfortabele verdeling zijn er nog tal uitdagingen voor de Brusselse mobiliteit en het openbaar vervoer in het bijzonder, dat ook lijdt onder de Covid 19-crisis. Voor de MIVB betekende de crisis een inkomstenverlies van 90 miljoen euro, terwijl de overheidsdienst ook kampt met de stijgende energieprijzen.
Brussel zal verder het hoofd moeten bieden aan de uitdaging om zijn infrastructuur aan te passen. Het is de bedoeling om de openbare ruimte op een meer efficiënte manier in te richten. De regering heeft hiervoor 106 miljoen euro uitgetrokken, want er is veel werk aan de winkel om de zones 30 – die inmiddels de norm zijn – verder te ontwikkelen.
De Brusselse minister van Mobiliteit, Elke Van den Brandt (Groen), wil massaal investeren om de ‘Vision Zero’ doelstelling (nul verkeersdoden) te realiseren. Zo zal 5,7 miljoen euro worden vrijgemaakt om gemeenten te steunen bij de ontwikkeling van 30 km/u-zones, 4,2 miljoen euro zal worden besteed aan bewustmakingsacties op vlak van verkeersveiligheid, terwijl 3,5 miljoen euro naar repressie gaat, meer bepaald naar de aankoop van nieuwe flitspalen. Weet ook dat uitgerekend deze post met 500.000 euro is gestegen ten opzichte van het vorige begrotingsjaar. Als signaal kan dat tellen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be