Leuven vormde een deel van het stadscentrum om tot een voetgangerszone om het op die manier veiliger en aangenamer te maken voor de bewoners en de bezoekers. Hier gelden verschillende toegangsregels voor auto’s, fietsen, bromfietsen, motorfietsen en speed pedelecs op verschillende momenten van de dag. De naleving daarvan wordt gecontroleerd met behulp van ANPR-camera’s die eventuele overtredingen automatisch vaststellen.
Je doet er dus goed aan vooraf te controleren of je wel in dat gebied mag rijden om een boete te vermijden. Een verkeersbord zou de weggebruikers daarbij moeten helpen. Maar dat bevat zoveel informatie dat een gewone sterveling er waarschijnlijk van in paniek raakt en er geen jota van begrijpt.
Doe de test…
Dit is de signalisatie voor het begin van de voetgangerszone type 2, die loopt tot het eindbord met een schuine streep.
Het verkeersbord C3 (rode cirkel) betekent verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder. In dit geval tussen 11u en 18u30 en tussen 20u en 6u.
Advertentie – lees hieronder verder
Er is echter een uitzondering voor bestuurders met een digitale vergunning: zij mogen er wel altijd in, net als fietsers, bromfietsers klasse A en speed pedelecs.
Tenslotte geeft het verkeersbord E1 onderaan aan dat er in deze zone niet geparkeerd mag worden. Stilstaan mag echter wel, voor de tijd die nodig is om personen te laten in- of uitstappen of om zaken te laden of lossen.
Is dat allemaal duidelijk?
Neen? Geen paniek hoor. Elke niet-verkeersdeskundige staart zich waarschijnlijk blind op deze signalisatie die je in principe in één oogopslag zou moeten kunnen begrijpen. Maar ja, eenvoud en duidelijkheid is nu eenmaal geen kenmerk van de verkeerssignalisatie in ons land.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be