Volgens je gps mag je 70 km/u rijden, maar in werkelijkheid is de snelheid al een tijd verlaagd tot 50 km/u. Je gps stuurt je een straat in die voorbehouden is aan taxi’s of bussen. Of de instructies leiden je in een straat met eenrichtingsverkeer. Het zijn – helaas voor de verkeersveiligheid – zeer herkenbare situaties voor automobilisten die met een gps of navigatieapp rijden. Zijn Waze, TomTom of Google Maps dan zo slecht? Helemaal niet.
Twee databases
Het probleem zit bij de manier waarop aanpassingen van verkeerssituaties worden doorgegeven. Of beter: niet worden doorgegeven. Gemeentes zijn verplicht om de Vlaamse overheid op de hoogte te brengen van veranderingen. Dat doen ze in de zogenaamde IRGN-databank (Interactieve Reglementen Gelinkt Notuleren). Alleen: ontwikkelaars van kaarten en gps-systemen hebben geen toegang. Zij kunnen wel informatie halen uit … een tweede databank, de verkeersbordendatabank.
Je voelt het al aankomen: die twee databanken zijn niet verbonden. Bovendien doen veel gemeentes niet eens de moeite om nieuwe gegevens in te voeren in de verkeersbordendatabank, want dat is niet verplicht. Hierdoor kan de informatie in jouw gps dus niet actueel zijn. In 2023 brachten – naast het Agentschap Wegen en Verkeer – 129 lokale besturen aanpassingen aan in de verkeersbordendatabank. Dat betekent dus dat meer dan de helft van de gemeentes dat niet doet, met flauwe excuses zoals ‘te veel werk om het manueel in te voeren’.
Advertentie – lees hieronder verder
Oplossing op komst
Gelukkig is er beterschap in zicht. Het Agentschap Wegen en Verkeer, dat gemeentes nu al aanspoort om zo veel mogelijk informatie te delen, zal de twee bestaande databanken met elkaar linken. Ontwikkelaars van gps-systemen krijgen dan ook toegang tot de nieuwste wijzigingen. Helaas duurt het nog wel even: pas tegen 2025 zou het probleem verholpen zijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be