Mobiliteit

Geen draagvlak voor nieuwe snelheidsbeperking op autosnelwegen

Met de stijgende olieprijzen en de ambitie om het aantal verkeersdoden te verminderen, overweegt de overheid om de snelheid op onze snelwegen te verlagen. Maar geen enkele partij steunt die maatregel in Wallonië.

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 17 mei 2022 | Leestijd: 6 min

In het kader van de herziening van het Plan Air Climat Énergie (PACE) heeft de Waalse regering onlangs de bevolking bevraagd over dit thema. Een burgerpanel heeft verschillende pistes voorgesteld om het autoverbruik en de daaruitvolgende CO2-uitstoot te verminderen, die verantwoordelijk is voor de opwarming van de aarde. Dit panel had voorgesteld om de snelheid op autosnelwegen te verlagen tot 110 km/u in plaats van de huidige 120 km/u. Deze maatregel leek zinvol, vooral omdat die snelheidsbeperking ook het verbruik en dus de brandstofkosten zou verminderen.

Andere landen

Verschillende Europese landen hebben zo’n snelheidsverlaging al ingevoerd. Dit is het geval in Noorwegen, maar ook in Nederland, maar alleen tijdens specifieke periodes: overdag, maar niet tussen 19u en 6u.

Advertentie – lees hieronder verder

100 km/u Nederland

In Duitsland daarentegen werd het debat snel gesloten, omdat zowel de burgers als het parlement tegen de maatregel waren. In Frankrijk stopte de regering Macron het debat zelf, terwijl 60% van de mensen van de burgerraadpleging voor een snelheidsverlaging van 130 naar 110 km/u had gestemd. Zo’n maatregel werd dus ook voorgesteld in Wallonië (van 120 naar 110 km/u), maar het was geen prioriteit, omdat het burgerpanel had ingeschat dat zelfs als de impact ervan aanzienlijk was, het draagvlak bij de bevolking zeer beperkt was.

De milieu-impact van een snelheidsverlaging blijft echter aanzienlijk, ook voor de portemonnee van de automobilisten. Volgens de berekeningen van de Europese Raad voor Transportveiligheid zou een verlaging van de snelheid op snelwegen met 10 km/u de rekening met ongeveer 60 euro per jaar en per auto verlagen. Dat is misschien niet enorm, maar in deze barre tijden is het toch mooi meegenomen.

Geen politieke steun in België

De verlaging van de snelheid op onze snelwegen is echt geen optie voor onze politici, net zo goed als voor de experts van de sector, meldt de krant Le Soir in een analyse. Het lijkt dat de maatregel nutteloos zou zijn en men denkt dat de Belgen deze nieuwe regel niet zouden respecteren.

Volgens Le Soir hebben alle politieke partijen een mening over dit onderwerp. De PS zegt bijvoorbeeld open te staan voor dialoog en evaluatie, maar dat het geen prioriteit is. In plaats daarvan pleiten de socialisten voor gratis openbaar vervoer en een betere controle op de huidige beperkingen. Dus meer repressie, want dat brengt waarschijnlijk meer op…

Bij Défi werd de maatregel ook bestudeerd, maar sluit men zich aan bij de socialisten om alternatieven voor te stellen om het fileprobleem te beperken. Voor de MR is het gewoon “nee“, omdat de blauwen geloven dat deze maatregel een beperking is. De MR zou daarom de voorkeur geven aan gedifferentieerde snelheidslimieten overdag en ‘s nachts om de files te verminderen.

Zelfs bij Ecolo – waarvan je zou verwachten dat ze deze maatregel verdedigen – wordt aangegeven dat er een meer mondiaal debat nodig is om de doelstelling van een vermindering van de CO2-uitstoot met 55% tegen 2030 te bereiken. Net als bij de PS ligt de prioriteit bij de Groenen om meer te investeren in alternatieven.

Tot slot lijken alleen Les Engagés (ex-CdH) voorstander van het verlagen van de snelheid naar 100 km/u (en niet 110 km/u zoals voorgesteld), maar dan in gebieden die dichter bevolkt zijn. Dit betekent dat er buiten deze gebieden niets verandert en dat 120 km/u de regel blijft. Ook de PTB verklaarde aan Le Soir dat het verlagen van de snelheid niet de meest effectieve maatregel zou zijn.

Niet op de agenda

Bij de bevoegde ministers staat de maatregel niet op de agenda, zowel bij federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) als in Brussel bij Elke Van den Brandt (Groen). Ook volgens Lydia Peeters (VLD) in Vlaanderen willen burgers deze maatregel niet, terwijl in Wallonië Valérie De Bue (MR) een soepele en anticiperende rijstijl belangrijker vindt.

Het valt nog te bezien hoe de debatten zullen evolueren, maar als we dit alles lezen, begrijpen we dat de verlaging van de maximumsnelheid geen prioriteit krijgt. Als de maatregel bovendien wordt aangenomen, zou die voor heel België moeten gelden om zinvol te zijn. Wordt vervolgd…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon