Mobiliteit

Meer telewerk en toch meer files (en dat is onze eigen fout)

Uit onderzoek blijkt dat de filedruk op onze wegen verder toeneemt, ondanks het feit dat er sinds de coronacrisis veel meer aan telewerken wordt gedaan. Hoe is dat mogelijk? Verrassend genoeg ligt de oorzaak grotendeels bij ons zelf.

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 22 nov. 2022 | Leestijd: 4 min

Uit de cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum blijkt dat oktober 2022 de op één na zwaarste oktobermaand was sinds het begin van de metingen in 2011. Dat lijkt misschien vreemd omdat er sinds de pandemie toch ogenschijnlijk minder verkeer op de weg was. Desondanks blijkt uit de data dat de filedruk – hoeveel files staan er en hoelang duren ze – nog steeds toeneemt. In oktober 2022 was dat op een gemiddelde werkdag 1.034 kilometer-uur voor alle Vlaamse hoofdwegen samengeteld. Alleen in oktober 2021 was nog het iets erger met 1.078 kilometer-uur.

Geen effect van energieprijzen

Verrassend genoeg hebben de hoge energieprijzen en het toegenomen aandeel telewerken geen invloed op de files, want we leggen nog steeds veel kilometers af. Nochtans blijkt uit onderzoek van de KULeuven dat 

Advertentie – lees hieronder verder

57 procent van de Belgische ambtenaren en bedienden nog minstens occasioneel tot zelfs voltijds thuis werkt. De helft daarvan zelfs twee tot drie dagen per week.

Alleen maakt het woon-werkverkeer maar één derde uit van al onze verplaatsingen. De rest is voor diensten– en vrijetijdsverkeer: een rit naar de supermarkt, een doktersbezoek, een uitstapje, enz. En daarvoor gebruiken we nog steeds vooral onze auto’s, die dus mee in de files staan. Hiervoor meer gebruik maken van de fiets of het openbaar vervoer zou dus al een deel van de oplossing zijn.

files

E-commerce blijft boomen

Een andere factor die de langere files bepalen is de groeiende logistieke stroom door de bloeiende e-commerce die op zijn beurt voor meer verkeer op onze wegen zorgt om al onze bestelde pakjes geleverd te krijgen. Als je weet dat een vrachtwagen gemiddeld 2,5 keer de ruimte van een auto op de weg inneemt, is het plaatje duidelijk. Maar ook hier kunnen we weer zelf mee aan de oplossing werken door onze spullen meer in de lokale winkels te gaan kopen. En dan uiteraard liefst met een zachte vorm van vervoer, zoals de fiets, te voet, enz.

Tegelijk moet de e-commerce de vaak internationale goederenstromen efficiënter gaan regelen en naast vrachtwagens ook meer gebruik maken van de binnenvaart en het spoor. Anders zal volgens het Federaal Planbureau de gemiddelde snelheid op onze snelwegen tegen 2040 nog eens met 10 tot 15 procent dalen omdat er meer files staan. Noteer dat in oktober 2022 alle vrachtwagens samen op de Vlaamse hoofdwegen 12,3 miljoen kilometer per gemiddelde werkdag bijeen reden. Indrukwekkend…

files

Ook veel wegenwerken

Een laatste belangrijke verklaring voor de zware filedruk in oktober 2022 zijn ook de vele wegenwerken die tijdens die maand werden uitgevoerd en niet altijd allemaal te voorzien waren. Denk maar aan de noodherstellingen aan het viaduct van Merksem, waardoor het verkeer rond Antwerpen een paar keer volledig vast kwam te zitten.

Het besluit: telewerken helpt, maar doe dan ook je lokale verplaatsingen met een zachte vorm van vervoer (fiets, te voet, …) en probeer zeker meer producten lokaal te kopen in plaats van alles online te bestellen, hoe handig dat ook is.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon